Range Rover IV 3.0 TDV6 Rijgedrag

Range Rover IV 3.0 TDV6
Bekijk 87 foto's
Door: BV 17-11-2012

Minder gewicht, dat betekent een lager verbruik, betere prestaties met kleinere motoren en minder grote remmen. Alhoewel ons bij die laatste vooral opvalt dat die toch gegroeid zijn, wat er alvast bij de 258pk sterke overlangs ingebouwde drieliter V6 diesel voor zorgt dat ze uitstekend scoren op uithouding terwijl dat bij de vorige generatie niet het sterkste punt was. En die V6, die presteert eigenlijk op een haar na zo goed als de achtcilinder diesel voorheen doet. Zet beiden naast elkaar en je kijkt aan tegen een model dat zo maar eventjes 420kg is afgeslankt. Het tikt nu af op ruim 2,1 ton eerder dan ten noorden van 2,5 ton. Een erg adequate sprinttijd van 7,9 seconden geeft nu de hand aan een verbruiksgemiddelde van 7,5l/100km en 196gr/km CO2. Dat verbruik is 22% lager dan voorheen, al is slechts 8% voor rekening van de afslankbeurt. Een efficiëntere achttrapsautomaat, een start/stop-systeem, betere aërodynamische eigenschappen en rubber met een lagere rolweerstand tekenen voor de rest.

Het geheel hertekende onderstel dicteert de positie van het koetswerk erboven door een luchtophanging met een sterkere compressor dan voorheen. Duurzamer en sneller hoort het resultaat te zijn en uiteraard is het comfort weer van het hoogste allooi. Het zorgt er ook voor dat het hellen van de koets veel beter onder controle blijft dan bij het afzwaaiende exemplaar. Een optioneel systeem met actieve rolcompensatie zorgt er zelfs voor dat je eigenlijk vlak blijft, maar dat doet weinig voor het overige comfort gezien het ook meer oneffenheden doorschuift naar de bestuurder.

De veerweg van de Range Rover bedraagt haast 60cm en daarmee vaagt hij elke aspirant-concurrent onder de mat. In normale omstandigheden ligt de auto wat lager dan voorheen maar hij duwt zichzelf anderzijds verder van de ondergrond weg als de omstandigheden daarom vragen. De bodemvrijheid is op een haar na 30cm en een alweer verfijnde terrain response (met een draaiknop op de middenconsole en een optionele volautomatische variant) stelt het model zelfs op standaardrubber in staat om schier onmogelijk geachte hindernissen te overwinnen zonder dat z'n bestuurder het comfort van z'n verfijnde omgeving moet verlaten. Slecht voor de sensatie, goed voor de gemoedsrust. En sensatie, of het gebrek daaraan, is overigens het enige wat de Range Rover echt punten kost. Ook hier doet de elektrische stuurbekrachtiging z'n intrede, met de gebruikelijke gevoelloosheid en centreerprobleempjes tot gevolg. Zonde. En met een hoop verschillende mappings voor gaspedaalrespons, remmen, automaat en ophanging is het steeds moeilijk om op voorhand in te schatten hoe de auto juist zal reageren. Dat laatste is echter pas een punt wanneer je met de draaiknop op de middenconsole zit te prutsen en we hebben zo het vermoeden dat het gros van de klanten daar nooit aankomt. Dat de doorwaadhoogte opgetrokken is van 70 naar een indrukwekkende 90cm zit in de dezelfde categorie. Geen klant die zich daaraan waagt.

Geef commentaar
comments by Disqus