Opel Mokka 1.7 CDTI Rijgedrag

Opel Mokka 1.7 CDTI
Bekijk 22 foto's
Door: BV 26-11-2012

Het onderstel, dat Opel steevast als ‘Duits' bestempeld wordt onder meer met de Chevrolet Trax - eigenlijk de tweelingbroer van deze auto - gedeeld. Het beschikt over een McPherson voorophanging en een torsie-as op de achterwielen. Dat laatste hoort niet thuis op een auto met een dergelijk prijskaartje. Het zorgt ervoor dat de twee achterwielen bewegen als er slechts één een put of bult te verwerken krijgt. Op goedkope auto's kan je het verantwoorden, maar hier zouden stabiliteit en comfort zichzelf een trap hoger kunnen zetten. Nu zou de Mokka vooral kleine oneffenheden beter mogen wegvagen en tijdens het remmen z'n achtertrein van wat meer laterale stabiliteit mogen voorzien. Nochtans is deze SUV voor een keer niet buitensporig stug afgeveerd, en gebruikt de ophanging de veerweg die ter beschikking staat en staat het comfort dus minder onder druk dan bij sommige van z'n concurrenten die onder hetzelfde hippe label opereren. De elektrische stuurbekrachtiging is voor Opel typisch afgesteld. Erg enthousiast rond de rechtuitstand en daardoor nerveus. Er zijn ongetwijfeld mensen die dat graag hebben, maar wij horen daar niet bij.

In afwachting van een fonkelnieuwe dieselmotor doet de Mokka het nog steeds met de 1.7 CDTi, die eigenlijk al zo oud is als de straat, maar die door moderne turbo- en injectietechnologie toch een erg adequate 130pk en 300Nm laat optekenen. De sprinttijd van 10,9 tellen (vierwielaandrijving, zesbak) illustreert dat de Mokka tegelijk ook niet van de lichtste is. Dat merk je vooral wanneer het koppel nog opgebouwd moet worden (onder 1.750t/min). En wanneer hij de sporen krijgt, verraadt de klank z'n leeftijd. Met een geoptimaliseerde rolweerstand en een start/stop-systeem blijft het verbruik dan weer erg redelijk. De gemengde cyclus rond je volgens de cijfers van de constructeur met 6,5l/100km (149gr/km CO2) en omdat het nu ook geen piepkleine motor is, hoef je voor een gedisciplineerde praktijktest niet zo veel meer uit te trekken.

Natuurlijk is deze SUV in de middenklasse niet geschikt om in het amazonewoud op vogelspinnen te gaan jagen. Daarvoor is de vierwielaandrijving wat te slaperig, de bodemvrijheid te gering en -bovenal- zijn bodem en ophanging niet voldoende beschermd. En aangezien tegenwoordig niemand zich nog zo'n stoten permitteert met dergelijk model, is dat geen enkel probleem. Met tolerantie tegen stranduitjes of winterse prikken voldoet hij ruimschoots aan het verwachtingspatroon van de meeste klanten.

Geef commentaar
comments by Disqus