Audi A3 2.0 TDI Conclusie

Audi A3 2.0 TDI
Bekijk 22 foto's
Door: AUTO55 30-12-2012

De nieuwe A3 maakt als eerste gebruik van het MQB-platform, dat een veelvoud van modellen binnen de groep van een basis moet voorzien. Intussen zijn ook de nieuwe VW Golf en Seat Leon op deze leest geschoeid. Generatie drie van Audi's vertegenwoordiging in het C-segment groeide amper, maar is wel een hoop ballast kwijtgespeeld. En is er binnenin ruimer op geworden dan voorheen. Zowel voor- als achteraan kwam meer hoofdruimte vrij en de koffer is er op vergroot. Deze slikt nu tussen 365 en 1.100l, afhankelijk van de stand van de achterbank. Over het interieur zo goed als geen klachten; Audi scoort als vanouds inzake afwerking en bouwkwaliteit, zonder een karrevracht elektronische snufjes uit te sluiten. Maar daar mag je -ook weer traditiegewijs- stevig voor bijbetalen.

In tegenstelling tot het exemplaar dat we eerder dit jaar beschreven, worden nu enkel de voorwielen aangedreven. Deze uitdager zal allicht meer kopers kunnen verleiden dan de (duurdere) quattro. En hij doet zijn bovendien zijn best om er iets van te maken. De voorwielaangedreven A3 reageert vinniger en speelser dan verwacht, maar het stuurgevoel blijft beperkt en hij laat het betere bochtenwerk nog steeds liever links liggen. De ophanging is er wel merkbaar op vooruit gegaan.

Met een 2.0 TDI op de vooras -goed voor 150pk en 320Nm- is hij in staat het sprintnummer naar 100km/u in 8,6 seconden af te werken en te toppen bij 216km/u. De economisch ingestelde chauffeur heeft volgens Audi genoeg aan 4,1l/100km, maar wie realiteitszin hoog in het vaandel draagt komt toe met een liter of 5, 6. CO2-gewijs houdt onze testwagen het op 106g/km. In Ambiance-uitvoering mag je er € 26.350 voor rekenen, of € 32.900 met opties inbegrepen. Plaatjes kan je zoals altijd in onze fotospecial bekijken.

Geef commentaar
comments by Disqus