Yamaha Grizzly 700

Yamaha Grizzly 700
Bekijk 42 foto's
Door: TB 04-01-2013

Yamaha's robuuste beer is een begrip in het quadmilieu. Niet alleen in België, maar zowat in de hele wereld geldt de Grizzly als het referentiepunt voor de concurrentie, en daar zijn goede redenen voor. Het Japanse merk met de drie stemvorken kan bouwen op de knowhow die het opdoet en -deed tijdens de ontwikkeling van haar motorfietsen, haar in eigen beheer gebouwde motoren en een heel uiteenlopend arsenaal elektronische toepassingen. Bovendien bouwt Yamaha al haar atv's in de Verenigde Staten, dé afzetmarkt bij uitstek voor dergelijke voertuigen. Elke constructeur zal beamen dat het altijd is meegenomen om je eindprodukt te kunnen assembleren dicht bij de klant; niet alleen om transportkosten uit te sparen, maar ook om voeling te behouden met de wensen en verzuchtingen van de koper.

De Grizzly-reeks bevat het gros van Yamaha's utilitaire vloot, met uitzondering van de Rhino, een side-by-side met achterbak. En de Big Bear, die in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden het instapmodel van dienst is met een 230cc grote luchtgekoelde motor en uitsluitend wordt uitgevoerd met tweewielaandrijving. De kleinste utilitaire quad die de Grizzly-badge mag dragen is de 350, komt optioneel met een inschakelbare 4x4 en kost in die uitvoering € 7.690. 100cc groter vinden we de watergekoelde 450 met carburator terug, standaard voorzien van een inschakelbare 4x4 met vergrendelbare sper vooraan en schijfremmen vooraan. Ook is de ophanging van deze laatste volledig onafhankelijk en zit de achterrem in een volledig gesloten kast, waarmee het model eigenlijk al over alle troeven beschikt om de meeste utilitaire gebruikers te behagen. De twee grootste modellen, de 550 en de 700, zijn haast identiek en pronken met zaken als injectie, elektronische stuurbekrachtiging (optioneel ook beschikbaar op de 450) en een groter, robuuster onderstel. Het prijskaartje van beide loopt dan ook niet zo gek uit elkaar: de 500 heb je voor € 10.390 en de 700 voor € 11.790, altijd zonder de bijkomende homologatiekit indien gewenst.

"Een begrip in het quadmilieu"

Alhoewel Yamaha behoorlijk innoverend voor de dag kwam in de recente geschiedenis der atv, lijkt de ontwikkeling van de Grizzly een beetje tot stilstand te zijn gekomen. De 550 en 700 verschillen maar weinig met hun eerste uitgave in 2007, die als eerste onder meer uitpakten met een ingenieuze elektronische stuurbekrachtiging, ondertussen veelvuldig gekopieerd en soms zelfs geperfectioneerd door de concurrentie. De Japanners kozen ervoor een goed produkt zo min mogelijk te veranderen, en zich vooral te concentreren op heel specifieke - en relevante - verbeteringen hier en daar. Dat de Grizzly ondertussen dan ook wat minder flitsend voor de dag komt dan de topmodellen van de concurrentie is logisch, en bovendien ziet Yamaha zelf daar niet echt een probleem in. Het merk concentreert zich nadrukkelijk op de utilitaire gebruiker en past voor veel uiterlijk vertoon of onbruikbaar hoge vermogens waar de gemiddelde recreant misschien wel voor zou durven zwichten.

De klant wil vooral niet te veel verandering, zo stelt het merk, omdat het bestaande aanbod simpelweg voldoet. Al laat Yamaha de kans niet onbenut om jaarlijks met speciale reeksen op de proppen te komen, voorzien van wat gewaagdere kleurtjes, extravagante stickersets of agressieve velgen. In vergelijking met meer op recreatie toegespitste merken valt de accessoirelijst wat magertjes uit en ook het ontberen van een gehomologeerde tweezitter (met uitzondering van de Rhino) kan voor sommige kandidaat-kopers een struikelblok zijn. Standaard levert Yamaha de Grizzly zonder spiegels, richtingaanwijzers en dergelijke; die maken deel uit van een homologatiepakket dat door de verdeler wordt gemonteerd. Het resultaat is niet bepaald sexy en illustreert andermaal om welk koperspubliek het Yamaha te doen is. Een filosofie waarvan we de relevantie overigens in vraag durven stellen, want de dagen waar vorm en functie elkaar niet voor de voeten mochten lopen, liggen toch al even achter ons.

"Eenvoudig als landbouwvoertuig in te schrijven"

Bovenal houdt Yamaha met de Grizzly zorgvuldig de essentie van de utilitaire quad in ere. En dat is zijn inzetbaarheid, altijd en overal. Het is geen wonder dat verhuurbedrijven bijna uitsluitend voor dit type quad kiezen, want ze blijken erg ongevoelig voor slijtage, zijn stevig, makkelijk aanpasbaar aan de noden en met maar weinig moeite of kosten te onderhouden. De relatieve eenvoud van het ontwerp speelt met andere woorden volkomen in de kaart van kopers die een goede verhouding prijs-kwaliteit voorop stellen. Maar het is niet omdat de Yamaha de complexiteit van enkele nieuwere spelers op de markt onbeert, dat hij zijn mannetje niet kan staan in het terrein. In tegendeel zelfs: de betrouwbare éénpitter wiens vermogen van net geen 50pk door haast elke rijder volledig kan benut worden, het door echte terreinrijders nog steeds verkozen 4x4-systeem met manueel inschakelbare sper vooraan (en zowel hoge als lage verhouding) en de volledig onafhankelijke ophanging garanderen superieure terreincapaciteiten. Dankzij de typegoedkeuring die je toelaat de Grizzly als landbouwvoertuig in te schrijven (na montage ombouwkit), kan je bovendien de maximale trekcapaciteit van 600kg legaal helemaal benutten en ben je welkom op de voor trage en landbouwvoertuigen voorbehouden wegen. Bijkomend levert dit een vrijstelling op van de (éénmalige en jaarlijkse) verkeersbelasting, naast een stukken gunstiger tarief bij je verzekeraar.

De geroemde robuustheid, betrouwbaarheid en uitstekende verhouding prijs/kwaliteit houden de 450, 550 en 700 varianten dan ook zonder verrassing stevig in de kopgroep van de verkoopstabellen, daarbij geflankeerd door haar sportieve varianten zoals de 700 Raptor. Yamaha, in België verdeelt door D'Ieteren Sport, kan bovendien steunen op een erg uitgebreid verdelernetwerk en een bewezen beschikbaarheid van reserveonderdelen. Het is in deze factoren dat de reden voor het voortdurende succes van de reeks moet gezocht worden. Al zullen de Japanners toch niet al te lang meer mogen wachten met splinternieuw materiaal, willen ze de aansluiting bij de door innovatiedrang gedreven concurrentie niet lossen. Een uitgebreide fotoreportage vind je hier. Nog meer informatie nodig? Lees dan zeker ons volledige quaddossier!


Geef commentaar
comments by Disqus