Skoda Octavia 1.4 TSI Rijgedrag

Skoda Octavia 1.4 TSI
Bekijk 29 foto's
Door: AUTO55 29-01-2013

Wie een flitsende rijervaring verwacht blijft op zijn of haar honger zitten, maar de Octavia reageert wel naar behoren op de input van de chauffeur. Het stuurwiel ligt prettig in de hand en liet zich niet te zwaar bekrachtigen. Elektronisch, dat wel, maar de besturing verloopt best communicatief en dat mag ook al eens worden neergepend. We bemerken wel tal van wind- en andere rijgeluiden onderweg, en vooral de eerste soort kan al eens ergernis opwekken. De luchtweerstand varieert van uitvoering tot uitvoering, waarbij de 1.6 TDI met de meeste punten gaat lopen (Cx: 0,29) en onze testwagen iets minder positieve resultaten laat optekenen (0,30). Op de instapversies na rekenen alle versies op een start/stopfunctie om het verbruik te drukken. En in dit geval belooft de Octavia een normverbruik van 5,3l/100km. De instappers moeten zich trouwens met een torsieas tevreden stellen in plaats van een efficiëntere multi-link achterophanging. En hoewel men ons (en u) graag anders wil doen geloven, zijn de verschillen wel degelijk merkbaar. Dat is ook zo bij de nieuwe Golf, die van hetzelfde MQB-onderstel gebruik maakt. En dat is lang de enige niet. Vooraan treffen we steevast een set vernieuwde McPhersons die 2,8kg minder wegen dan voorheen.

Met de 1.395cc turbobenzinemotor aan boord spurt onze Tsjech in een niet onaardige 8,4 seconden naar 100km/u. Indien je de DSG7 boven de handgeschakelde zesbak verkiest, mag je daar nog een tiende bijtellen. Toppen doet hij in beide gevallen wanneer de naald 215km/u bereikt. Onze benzinedrinker kent relatief lange schakelwegen en toont zich ondanks de prima sprintcijfers niet van zijn sportiefste kant. De Octavia rijdt zoals hij oogt: berekend en volwassen, maar daar blijft het bij. Zijn karaktereigenschappen kunnen wel worden bijgestuurd in de Driving Mode Selection, maar verwacht ook daar geen enorme verschillen. Bij de tijd is hij anders wel als het op elektronische assistentiesystemen aankomt. Adaptive Cruise Control is daar een mooi voorbeeld van. Het houdt de (ingestelde) afstand tot de voorligger constant en beperkt de kans op een aanrijding. We ronden af met de nieuwe Intelligent Light assistant die de grootlichten uit zichzelf in- of uitschakelt, de Automatic Parking Assistant dat automatisch inparkeren mogelijk maakt en verkeersbordherkenning. Dat laatste maakt deel uit van het Traveller Assistant Pack en duikt voor de eerste keer in een Skoda op.

Geef commentaar
comments by Disqus