Toyota Auris 1.4 D4-D Exterieur

Toyota Auris 1.4 D4-D
Bekijk 28 foto's
Door: BV 29-01-2013

Niet één, maar twee slagzinnen kenmerken de Toyota's van de nieuwste generatie. Keen Look wil elke Toyota intelligent en gedreven voor de dag laten komen; vandaar de scherpe lichtunits, de lage neus en forse schouders in het vooraanzicht. De tweede insteek, Under Priority, vat Toyota's streven samen om door nadrukkelijk de aandacht naar de onderkant van de wagen te geleiden, een dynamisch en potent koetswerk neer te zetten. En dat brengt ons bij twee lessen die we ter zake uit de nieuwe Auris trekken. De Japanners zijn consequent, want zoals bij al haar nieuwe modellen zijn beide filosofieën meteen herkenbaar. Daarnaast concluderen we enigszins verrast dat het conservatieve Toyota ook wel eens buiten de lijntjes durft te kleuren, want de zwartplastieken, met een chromen biesje omrande nepdiffuser is er écht wel over.

Niemand kan echter beweren dat Toyota niet heeft geluisterd naar de kritiek die de doffe en wat ongeïnteresseerd kijkende eerste Auris over zich heen kreeg. De nieuwe heeft een best wel interessante voorpartij met gestileerde lichtunits, een imposant radiatorrooster en een scherp ingeplante voorruit. Achteraan wordt het allemaal wat drukker, met ingewikkelde lichtblokken aldaar, ongemakkelijk plooi- en wringwerk in de koetswerkpanelen en dus die sullige diffuserachtige plaat. Het meest geslaagd oogt de Auris in profiel.

Het lagere dak - de Auris zakte 55mm - gecombineerd met de vloeiend doorlopende, driedelige glaspartij met zwarte B-stijl, en de stevige maar kaarsrechte heuplijn mogen er immers best zijn. Tegelijkertijd verlengen al die ingrepen de Auris optisch, waardoor je haast zou denken dat het hier een break betrof. En aerodynamisch is hij evengoed, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28. Het lage dak ziet zich gelukkig niet vertaald in minder hoofdruimte. Het laadvolume bedraagt 360 liter, ook voor de hybride die zijn batterijen voortaan onder de achterbank gestouwd ziet worden, en dankzij de brede achterklep (+9cm!) blijkt de koffer voldoende ruim en praktisch voor normaal gebruik. Onder de vloer vindt je nog een bijkomend opbergvak.

Geef commentaar
comments by Disqus