Mercedes A 200 CDI Veiligheid

Mercedes A 200 CDI
Bekijk 42 foto's
Door: BV 03-02-2013

De Mercedes A-Klasse beschikt over een radargestuurd ongevallen-waarschuwingssysteem. Hiermee wordt het risico van kop-staart-botsingen sterk verminderd, door daarbij ook gebruik te maken van een adaptieve remassistent. Als de radar een nakende botsing detecteert, wordt de bestuurder auditief en visueel verwittigd en wordt het remsysteem voorbereid voor een zo precies mogelijke remactie. Deze wordt ingezet zodra de bestuurder het rempedaal intrapt.

Het systeem remt dus voor alle duidelijkheid niét zelf, in tegenstelling tot de assistenten die bij de directe concurrenten steeds meer worden gemonteerd. Mercedes vindt dat het nog altijd de bestuurder hoort te zijn die het finale woord over de te nemen actie heeft, al durven we dat standpunt aanvechten. Immers, als je alert bent, zo ondervonden we in de praktijk, zijn we het systeem altijd voor. Logisch natuurlijk. Dat je alsnog een aanrijding zou kunnen vermijden als je door het laat reagerende systeem uit je coma bent gehaald, dat durven we toch enigszins te betwijfelen. Evenwel niet getreurd, want ook daar heeft Mercedes aan gedacht. Als je rijgedrag dit van een indommelende primaat benadert, waarschuwt de A je dat het tijd is om een kop koffie te nuttigen.

Dat is dus allemaal standaard, net als negen airbags, gordelspanners, stabiliteitscontrole en dergelijke meer. Mercedes gaat er prat op nieuwe normen in tal van veiligheidsdisciplines te hebben gevestigd, en dat ziet het onder meer gestaafd door de zware tests die het in haar eigen crashproeven heeft ondernomen. En zelfs al is de standaarduitrusting ter zake onbesproken, dan kan je het allemaal nog wat extra veilig maken middels het aanbod in de optielijst. Die bevat zijairbags voor achteraan, een verkeersbordenherkenner met waarschuwingssysteem, een adaptieve snelheidsregelaar, een grootlichtassistent, een dode hoek- en rijstrookassistent ... Tenslotte is ook het Pre-Safe systeem leverbaar, een geïntegreerd systeem dat bij een nakend ongeval de ruiten en het open dak preventief kan sluiten, de passagierszetel naar de meest optimale positie kan verschuiven en de gordelspanners activeren. Dit concept stamt rechtstreeks uit de S-klasse en is een primeur voor het compacte segment.

Geef commentaar
comments by Disqus