Mercedes CLS Shooting Brake 250 CDI Interieur

Mercedes CLS Shooting Brake 250 CDI
Bekijk 26 foto's
Door: BV 25-02-2013

Vooraan merk je geen verschil met de conventionele CLS. Zoals te verwachten valt van een dikke Mercedes zit je voortreffelijk en voelt alles onmiddellijk vertrouwd aan. De materiaalkeuze is in regel boven elke vorm van kritiek verheven. De klant heeft de keuze uit vijf interieurkleuren, vijf afwerkingsniveaus en drie kwaliteiten leder. Daarnaast kan ook geopteerd worden voor één van drie beschikbare houtsoorten voor de inlegstukken, naast pianolak en een specifieke carbonlook voor de AMG versie. Mag het allemaal nog wat exclusiever zijn, dan ga je meteen voor porceleinen details (zoals in de S Klasse) of de erg stijlvolle, maar niet zo resistente (fineer)houten koffervloer. Echte minpunten zijn schaars en eerder subjectief. Zo noteren we dat we voor de navigatie al mooiere en meer accurate kaarten gezien hebben. En dat de sleutel wel erg dicht tegen de rechterknie staat, wat ons doet afvragen of sleutelloos starten onderhand niet standaard hoort te zijn in dit segment.

Dat de voorin gezetenen niet hoeven te klagen wat de aangeboden ruimte betreft viel te verwachten, maar achteraan liggen de kaarten met dank aan de ogenschijnlijk onconventionele daklijn enigszins anders. Aldaar vinden we twee individuele zetels, links en rechts van het derde zitje in het midden. Al blijkt onze initiële claustrofobische angstaanval te prematuur, want ook hier valt het plaatsaanbod reuze mee. En dat komt vooral omdat die daklijn eigenlijk niet zo snel zakt als het lijkt. Een zinsbegoocheling waarvoor de spits toelopende zijruiten verantwoordelijk zijn. De hoofdruimte is natuurlijk wel ietsje minder royaal dan in een E Klasse Break, maar problematisch is het allemaal niet. Omdat de hoofdsteunen bovendien erg laag zijn ingepland én makkelijk kunnen neergeklapt worden, is het zicht naar achteren onverhoopt goed.

Ook in de koffer moet de CLS Shooting Brake de fakkel laten aan de E Klasse Break (merk het verschil in schrijfwijze op) die technisch nauwelijks verschilt. Die laatste is dan ook zonder meer de rationele keuze. Maar er past niettemin 590 liter in en dat is erg aardig, ook al zit de ruimte onder de koffervloer in die cijfers. De achterbank laat zich overigens ook standaard in twee ongelijke delen plat leggen en zo wordt de beschikbare stouwcapaciteit tot maximaal 1.550 liter groot. Om het gebruiksgemak te optimaliseren is een elektrisch bediende kofferklep standaard.

Geef commentaar
comments by Disqus