VW Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion Conclusie

VW Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion
Bekijk 25 foto's
Door: BV 25-02-2013

Sport Utility Vehicles oftewel suv's blijven razend populair. In die mate zelfs dat haast niemand zich nog vragen stelt bij het bestaansrecht van zuiver voorwielaangedreven versies van dergelijke wagens. Waarom ook? Vierwielaandrijving mag dan wel mooi zijn meegenomen, een paar keer per jaar dan toch, maar voor de doorsnee bestuurder lijkt die technologie - ergens wel terecht - even nutteloos als de schakellepels op een moderne automaat. En is het systeem dan ook de extra investering, de hogere brandstofkosten en CO2 uitstoot de koper vaak niet waard.

Bij de gewone personenwagens zien we echter een omgekeerde trend. Steeds meer sedans en breaks, vooral dan bij de Duitse merken, zijn leverbaar met optionele vierwielaandrijving. Dat valt deels te verklaren door het feit dat deze optie relatief eenvoudig aan te bieden valt, dankzij gedeelde en modulaire onderstellen. Maar ook omdat er een kliënteel bestaat dat deze toegevoegde inzetbaarheid wel weet te appreciëren, vooral als ze deze kunnen kunnen combineren met de conventionele discretie en het minder vervuilende aura in vergelijking met een suv.

In navolging van een rits andere modellen gaat Volkswagen nog een stukje verder, door middels enkele aanpassingen aan haar klassieke Passat Variant het grensgebied tussen break en suv op te zoeken. Een carterplaat, andere bumpers en zwart plastieken wielkastverbreders maken deel uit van de weinig innoverende ingreep. 4Motion is uiteraard beschikbaar maar is niet verplicht; enkel de krachtigste versie van de 2.0 TDI komt er standaard mee. DSG is desgevallend eveneens altijd van de partij (en is een optie op de 140pk versie). Deze 170pk sterke Passat Alltrack kost € 39.780. Dat is net geen € 7.000 meer dan de goedkoopste versie, maar met een 1.8 TSI benzinemotor, een gewone versnellingsbak en geen 4Motion moet die dan ook de meest interessante zaken ontberen.

Zelfs in deze meest potente variant blijft het verbruik binnen de perken; 5,8l/100km is wat VW beloofd en wij hadden aan een dikke liter meer genoeg om de Alltrack toe te laten zich zowel in het onverharde van zijn kunnen te bewijzen als op de Duitse snelwegen te toetsen hoe het het onderstel bij een gezwind tempo vergaat. In beide extremen valt de Passat Alltrack niet door de mand, zolang je natuurlijk de grenzen van het concept in het achterhoofd houdt. Deze wagen blijft in de eerste plaats een break, weliswaar met specifieke vaardigheden in licht terrein en een ietsje logger rijgedrag op het asfalt, maar de compromissen zijn in beide gevallen verwaarloosbaar. Meer zelfs, dankzij de vierwielaandrijving stuurt de Alltrack spoorvaster dan de reguliere variant, wat het allemaal potentieel wat onderhoudender maakt. Zonder 4Motion is de Alltrack ook te krijgen, maar als je dat overweegt kan je evengoed een gewone Variant bestellen lijkt ons.

De lichtjes opgekrikte Alltrack blijft in de eerste plaats natuurlijk wel een Passat. Dat betekent dat de binnenkant erg ruim blijft om aan de ene kant tot vijf passagiers comfortabel te vervoeren, en aan de andere kant vlotjes 603l bagage te herbergen achteraan. Met de achterbank plat krijg je zelfs 1731l in de koffer kwijt. Soberheid en degelijkheid voeren de boventoon in het interieurontwerp, maar ook de uitgelezen ergonomie van het Duitse merk krijg je er onverminderd bij. Standaard kan je de Alltrack niet echt kaal noemen, maar toch dien je nog een hoop van de optielijst te plukken wil je deze avonturier binnenin de uitstraling verlenen waar hij recht op heeft. En zelfs dan, wanneer het prijskaartje al voorbij de € 50.000 is geklommen, blijft het de vraag of deze Alltrack voldoende modieus en elegant werd aangekleed om de relatieve onverschilligheid in het koetswerk van de gewone Passat te doen vergeten. We laten je daarover gerust zelf oordelen in de aan het thema aangepaste fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus