BMW 316d Touring Exterieur

BMW 316d Touring
Bekijk 22 foto's
Door: BV 15-03-2013

Gewoonlijk hebben importeurs de grootste moeite om zichzelf in te tomen als ze hun testwagens samenstellen en daarbij van allerlei niet-zo-levensnoodzakelijk lekkers voorzien, wat er ons dan toe verplicht met bovengemiddelde aandacht na te gaan wat er van het gepresenteerde testonderwerp overeind blijft, als we alle optionele pracht en praal denkbeeldig hebben weggegomd. BMW kan er trouwens wat van op dat vlak, maar bij deze 316d Touring bleef de Belgische persdienst van de blauw-witte propeller opvallend bescheiden. Daar zijn natuurlijk goede redenen voor: dat je een 320d met wat optische aardigheidjes opleukt stoort niemand, maar deze 316d is met zijn toegeknepen tweeliter vooral een fiscaal interessant alternatief. Deze jongen is een prijzenklopper laten we maar zeggen, en dan hoeft veel uiterlijk vertoon niet zo nodig.

Zoals gesteld hield BMW de knip op de beurs en ontzegde het deze 316d één van de drie mogelijke Lines. In ruil voor elk € 1.935 voegen de Modern, Sport of Luxury Lines in- en uiterlijke verfraaiingen toe, maar je kan dus ook perfect zonder. Op de € 800 kostende lichtmetalen zestienduimers na voegde BMW niets toe aan het basisuiterlijk. Al willen we daarmee zeker niet gezegd hebben dat de 3 Touring er in zijn standaardlivrei banaal uit zou zien. De zacht aflopende daklijn en de lage snoet met doorlopende niertjes voeren een fris element aan het al best te pruimen bestaande BMW-thema toe en daarin verschilt de Touring natuurlijk niet van de eerder gelanceerde berline.

Zijn daklijn ligt wel bijna anderhalve centimeter hoger en ten opzichte van de vorige reeks ging de lengte er met 9,7cm op vooruit, waarvan 5cm aan een verlenging van de wielbasis kan worden toegeschreven. Dat levert alweer 1,5cm extra beenruimte op. De laadcapaciteit steeg met 35 eenheden tot maximaal 495 liter met de driedelige 40:20:20 achterbank verticaal opgesteld. Leg de zetels plat en er komt 1.500 liter vrij. Wat voldoende is, en in lijn met de directe concurrenten vooral, maar er zijn mindere goden die op dit vlak stukken beter scoren. De koffer heeft wel een lage laaddrempel en kan optioneel worden uitgerut met een aanpasbaar bevestigingssysteem met meerdere steekelementen.

Geef commentaar
comments by Disqus