Seat Leon SC 2.0 TDI DSG Conclusie

Seat Leon SC 2.0 TDI DSG
Bekijk 39 foto's
Door: AUTO55 23-04-2013

Dit is de Seat Leon driedeurs, door de marketingafdeling Sport Coupé gedoopt. Hij werd pas vorige maand aan het grote publiek voorgesteld en moet vandaag de bevelen van ondergetekende ondergaan. Of de Sport Coupé zijn naam waar maakt durven we ten zeerste in vraag te stellen, want op enkele afmetingsverschillen na vindt de Leon SC zijn technische gelijke in de Leon vijfdeurs. En in de VW Golf, Audi A3, Skoda Octavia en nog een hele hoop toekomstige volgers.

Het motorenpalet omvat een 1.2 TSI (86 of 105pk), een 1.4 TSI (122 of 140pk) en een 1.8 TSI (180pk) wat de benzinedrinkers betreft. In de dieselhoek treffen we een 1.6 TDI (90 of 105pk) en een 2.0 TDI (150 of 184pk). Naargelang de uitvoering kan je opteren voor een manuele vijf- of zesbak, of voor een zes- of zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Onze 150pk sterke 2.0 TDI van dienst is de enige krachtbron die aan een DSG6 wordt gekoppeld en brengt je met 4,4l diesel in theorie tot 100km ver. Per kilometer gaat er dan 117g CO2 in de buitenlucht verloren.

Uiteraard is deze Leon lichter dan zijn voorganger en hebben de ontwerpers lang naar de Ibiza gestaard om tot een gepaste vormgeving te komen. De SC oogt alvast compacter dan de vijfdeurs en dankt dat onder meer aan zijn kortere bodemplaat. Ook werd de C-stijl onder handen genomen en loopt de daklijn schuiner af. In de koffer past 380l en beschik je met de tweedelige achterbank (bijna) plat over een 1,53m lange laadvloer.

Over de binnenzijde weinig klachten. De Leon is aardig aangekleed met aangename, zachte panelen voor de boordplank en verder niet te veel tralala. Steunpunten voor armen krijgen een pluspunt, en de stoelen zitten zowel voor- als achteraan naar behoren. Al had men misschien toch nog iets vrolijker met de pen (of de kleurtjes) mogen omspringen.

In het vooronder van onze lener schuilt een 2.0 TDI die 150pk en 320Nm koppel (beschikbaar tussen 1.750 en 3.000t/min) op de voorwielen loslaat. Het stelt hem in staat in 8,4 seconden naar 100km/u te spurten en een top van 211km/u te bereiken. Een Start/stop-systeem moet het verbruik mee binnen de perken houden.

De Seat Leon SC is vanaf juni te koop, maar de volledige prijlijst kregen we nog niet opgestuurd. Weet alvast dat je minstens € 15.490 dient op te hoesten om een 86pk opwekkende 1.2 TSI in de plaats te krijgen. Meer beeld van de Leon SC tref je in de fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus