Opel Insignia BiTurbo Veiligheid

Opel Insignia BiTurbo
Bekijk 19 foto's
Door: BV 25-05-2013

Voor een in essentie grote en (in de basisvarianten althans) scherp geprijsde middenklasser, scoort de Insignia goed op veiligheidsvlak. Er is de standaardselectie met zes plofkussens en zijdelingse exemplaren achteraan zijn optioneel leverbaar en met een prijskaartje van € 300 best betaalbaar. Anderzijds vindt de eeuwige criticus in ons dat Opel die ook wel standaard had mogen monteren, net zoals bij de nieuwe Mokka bijvoorbeeld. Een geavanceerde rekenmodule met ABS en stabiliteitscontrole is eveneens standaard.

Maar net zoals die zijdelingse airbags staan er nog wel wat interessante veiligheidssystemen in de optielijst. De Opel Eye camera bijvoorbeeld, die verkeersborden herkent, detecteert of je van je rijstrook afdwaalt en je waarschuwt als je je voorligger al te snel nadert. € 600 dien je voor dit snufje neer te tellen, maar er zit een addertje onder het gras, want je kan het alleen bestellen in combinatie met het Adaptive Forward Lightning (AFL) pakket, dat al weer € 900 aan de faktuur toevoegt. Nu is dat eveneens een interessante optie te noemen, daar het je halogeenkijkers omruilt voor meedraaiende bi-xenons, die dan nog eens voluitautomatisch de breedte en reikwijdte van de bundel aanpast aan je snelheid en zelfs aan de eventuele neerslag.

Doch ook hier kruipt de adder nog wat verder door de lage begroeiing, want AFL valt enkel te monteren indien je voor het zicht- en lichtpakket opteert, dat voor € 350 een regensensor, de automatisch dimmende binnenspiegel en automatische lichtcontrole bundelt. Zit er dan nog € 625 zonder bestemming in je binnenzak, investeert dan gelijk in de adaptieve snelheidsregelaar. Want als die met bovenstaande systemen samenwerkt, kan de Insignia niet alleen een constante afstand bewaren ten opzichte van de voorligger, maar ook zelf remmen als een aanrijding dreigt. De impact wordt op die manier niet vermeden, maar toch getemperd.

Geef commentaar
comments by Disqus