VW Beetle Cabrio 1.4 TSI Rijgedrag

VW Beetle Cabrio 1.4 TSI
Bekijk 41 foto's
Door: AUTO55 27-05-2013

Laat je door de paardenstal niet misleiden. Om de vaart erin te houden moeten we de 160pk sterke 1.4 TSI toch meer dan eens op de staart trappen, hoewel het maximumkoppel (240Nm) al vanaf 1.500t/min wordt vrijgemaakt. Vanaf 3.500 toeren heeft hij er meer zin in, maar de veelweger bevrijdt zich nooit helemaal van zijn kilo's (1,45t). Nul naar honderd neemt 8,6 seconden in beslag en toppen kan de 1.4 bij 206km/u. Een spektaculaire soundtrack komt er niet aan te pas. Sportieve chauffeurs komen met minder dan 9l/100km rond en bij normaal gebruik liggen de opgegeven waarden (6,8 liter, 158g/km CO2) verrassend binnen bereik.

Je kan de motor ook aan een DSG met 7 verzetten laten koppelen, in plaats van aan de standaard aangeboden manuele zesbak, en die keuze lijkt ons niet eens zo gek. De handgeschakelde transmissie vereist immers een doelgerichte pols. Volkswagen voorzag de Beetle van een zware bekrachtiging van het stuur, zoals gewoonlijk, maar de draaicirkel is met 10,8m niet min. Zijn ophanging is wel netjes afgesteld om oneffenheden weg te filteren, zonder echter halfzacht over te komen. Ons testexemplaar is ook niet helemaal vrij van piepjes en tikjes tijdens het rijden (vooral het windscherm kan tekeer gaan) maar storend wordt het nooit.

Z'n nervositeit neemt recht evenredig toe met de snelheid en hij laat zich al eens uit balans brengen na een fikse beweging. In dat geval worden alle middelen bovengehaald om de boel te stabiliseren. Onze lener laat zich dus liever rustig bedienen. Zijn neiging naar onderstuur erfde hij van de Golf, wat de elektronische sper toch deels probeert te onderdrukken. Via de rem van het binnenste wiel welteverstaan.

Geef commentaar
comments by Disqus