BMW 114i Inleiding

BMW 114i
Bekijk 17 foto's
Door: AUTO55 02-06-2013

Dit is de goedkoopste en lichtst gemotoriseerde benzine-BMW op de markt. De instapper dus, met 102pk op de wielen en een vanafprijs van € 21.900. En voor wie het zich afvraagt: er is wel wel degelijk vraag naar een lightversie van Duitse premiums in het C-segment, want met de hoge brandstofprijzen, belastingen en de crisis in het achterhoofd, wordt een pk-zwanger motorblok sneller dan ooit opgeofferd voor het behoud van standing en (bij te betalen) luxe. Wie weet komen we zelfs aan onze trekken met de kleine paardenstal.

Opmerkelijk is dat deze driedeurs hatchback met de 105pk sterke Audi A3 1.2 TSI eigenlijk maar één naaste concurrent te verwerken heeft. Kaalgeplukt is de VW-vrucht zelfs nog iets goedkoper dan onze testwagen. In de Mercedes-toren wacht men voorlopig af, want de laagst geplaatste A-klasse voorziet 122 paarden en kost alweer enkele duizenden euro's extra. Onze testwagen is trouwens de enige van het trio die op de achterwielen wordt bediend, wat we in de toekomst allicht anders gaan zien. De meeste 1-rijders zijn er zich nu al niet van bewust dat ze met een 'duwer' door de straten gassen.

Zijn geblazen 1.6l wordt enkel aangeboden in combinatie met een manuele zesversnellingsbak. Wie een achttrapsautomaat verkiest, is dus genoodzaakt een trede hoger te winkelen. Pas vanaf de 34pk sterkere 116i kan je de benzinedrinker (we spreken over dezelfde motor) aan een zelfschakelende transmissie koppelen. Volgens de opgegeven cijfers komt onze lener toe met een gemiddelde van 5,5l/100km benzine en ontstapt er daarbij 129g/km CO2 uit de rookspuwers. Een groter setje wielen betekent uiteraard een verhoging van beide metingen.

Geef commentaar
comments by Disqus