Lexus IS300h Interieur

Lexus IS300h
Bekijk 28 foto's
Door: BV 08-06-2013

Het interieur van de IS 300h is geïnspireerd door dat van de LF-A, al is hier natuurlijk wel meer water dan wijn aanwezig. Wat je als bestuurder vooral overhoudt van de inmiddels niet meer verkrijgbare supersportwagen van het merk, is een aangepaste tellerpartij. En dan nog alleen in de F-Sport-uitvoering die we hier aan de tand voelen. Terwijl de andere versies twee conventionele tellers hebben, beschikt de F-Sport over één digitaal exemplaar dat verschuift als je van gebruiksmodus wisselt. Niet dat het iets bijdraagt, maar leuk is het wel.

Het stuurwiel is wat lager opgesteld en de boordplank zit wat hoger dan voorheen, wat een sportievere rijsensatie moet opwekken. Wij onthouden vooral dat het stuur goed in de hand ligt en dat het meubilair van uitstekende kwaliteit is. Helaas zijn er enkele ergonomische hordes waarover Lexus struikelt. Zo is de middenconsole voldoende hoog om je ellenboog bij het sturen in de weg te zitten. En de richtingaanwijzer werkt evenmin intuitief (als die niet uit zichzelf uit gaat moet je die in de tegengestelde richting aantikken, terwijl elk ander automerk de tegengestelde actie vraagt). Waar Lexus ook wat meer aandacht mocht besteden, zijn de knopjes. Aan de opstelling wen je uiteraard, maar het uitzicht is niet helemaal in lijn met de beste concurrenten. De Japanners weten dat maar al te goed, maar ze doen er niets aan.

Leg de opmerking aan het einde van vorige paragraaf naast je neer, en je krijgt een erg degelijk ogend interieur. De materiaalkeuze is stukken beter dan voorheen en de afwezigheid van kraak- en piepgeluiden bevestigt dat er ook achter de panelen naar de assemblagekwaliteit is gekeken. De sierlijsten zijn typisch voor het merk, wat betekent dat ze voorzien zijn van een bronzen glans die we in Europa bij maar weinig andere protagonisten terugvingen. Waar de IS evenwel het meest vooruitgang in boekte, haalden we ook al aan bij exterieur. Plaats.

Met een 7cm langere wielbasis, wordt het vooral achteraan een stuk aangenamer zitten dan voorheen. En ook daar is het zitvlak voldoende geprofileerd om een minimum aan steun te bieden. Er valt zelfs een snuifje sportiviteit waar te nemen.

Hoewel de IS voortaan alleen als hybride in de catalogus staat, heeft dat niet meteen grote gevolgen voor het koffervolume. Lexus heeft de accuset voor de elektrische aandrijving immers verhuisd van boven de achteras naar achter de wielophanging, ter hoogte van de bumper. Er wordt daarom een stuk minder kofferruimte gekanibaliseerd en er past steeds 450l in. Een in delen neerklapbare achterbank is leverbaar, maar niet standaard. Best ‘Duits', als je het ons vraagt.

Geef commentaar
comments by Disqus