VW Golf 1.2 TSI DSG Inleiding

VW Golf 1.2 TSI DSG
Bekijk 23 foto's
Door: AUTO55 10-06-2013

Zijn intrede heeft generatie zeven niet gemist. Hij doet het van meet af aan meer dan behoorlijk in de verkoopstabellen en is niet helemaal zonder reden Auto van het jaar geworden. Ook al hadden we zelf onze favorieten. Intussen heeft onze redactie al meerdere exemplaren, waaronder de benzinetopper GTI met Performance-label, achter de kiezen, maar een kleine benzinemotor ontbrak er nog aan. En dat is deze keer de 105pk sterke 1.2 TSI geworden, niet de 85pk versie die enkel in combinatie met een manuele vijfbak wordt geleverd. En minstens € 17.990 kost.

Tel daar nog eens € 2.310 bij en je krijgt de kleinste diesel in handen: een 90pk opwekkende 1.6 TDI gekoppeld aan een manuele vijfbak. Een 4Motion is er trouwens ook - een vierwielaandrijver dus, en de enige versie die het (kleine) reservewiel achterwege laat - maar dan enkel in combinatie met een manuele zesbak, vijf portieren en een dieselmotor die 105 of 150pk produceert. De absolute topper wat de oliestokers betreft is goed voor 184pk, bij de benzinedrinkers wordt er tot 230pk geboden.

Onze vijfdeurs testwagen heeft met 105pk een pak minder paarden in de aanslag, maar rekent wel op een vlotte (automatische) verzetswissel door de DSG 7. Als je net als ons het Highline-uitustingsniveau verkiest (na instapper Trendline) mag je daarvoor € 24.090 verwachten op de aankoopfactuur. Voeg vervolgens de gewenste opties aan toe en je komt niet geheel onverwacht aan een aardig totaalbedrag. Zoals de € 31.781 van dit geleende exemplaar.

Geef commentaar
comments by Disqus