Nissan 370Z Nismo Interieur

Nissan 370Z Nismo
Bekijk 20 foto's
Door: BV 14-06-2013

Als je weet dat de 370Z een strikte tweezitter is met een dik V6 blok onder de lange motorkap en een aandrijflijn die de achterwielen bedient, mag het geen verrassing zijn dat de binnenkant niet bepaald royaal veel ruimte biedt. Volledig in lijn met de filosofie van een echte sportwagen valt er geen kwaad woord te verzinnen over de zitpositie noch de bewegingsruimte voor de bestuurder, maar je zoektocht naar adequate opbergruimtes of een praktische koffer is bij voorbaat tevergeefs. In de deuren krijg je een flesje van een halve liter kwijt, in het handschoenkastje en de centrale console is wat plek voor kleine prulletjes en achter de zetels kan je een jas, paraplu of aktentas kwijt. De grote kofferklep geeft helaas niet uit op een grote koffer: amper 235 liter slikt het ondiepe ding. Mits wat oordeelkundig laadwerk voldoende voor een korte vakantie, zeg twee middelgrote koffers, maar meer ook niet. De standaarduitrusting is zonder meer compleet: een (erg goed) navigatiesysteem, automatische klimaatregeling, een Bose geluidsinstallatie met zes luidsprekers plus twee subwoofers en uiteraard verwarmde zetels zitten gewoon mee in de prijs.

De stoffen sportzetels krijgen een aankleding die specifiek is voor Nismo en vallen niet uit de toon in het over de hele lijn beschouwd erg aangenaam ogende interieur. Ergonomisch zit alles snor en we waarderen de zachtje inzetstukken die de knieën beschermen tegen de (bij momenten warm aanlopende) middenconsole. Deze Nismo uitvoering valt in positieve zin op door enerzijds een prima materiaalkeuze en anderzijds een doorgedreven homogeniteit inzake gebruikte lettertypen en texturen. Die laatsten houden mooi het midden tussen sportiviteit en elegantie, en zo zien we het graag in dit soort wagens. Het stuur, bekleed met leder en alcantara, ziet er niet alleen goed uit, maar maakt die verwachtingen ook tactiel waar. Nissan beperkte het aantal knopjes op het wiel tot een minimum en voorzag - net zoals bij de Juke Nismo - een rood lapje leer om de rechtuitstand aan te geven. Dat het stuurwiel van de 370Z in standaarduitvoering al een aangenaam gewicht met een erg natuurlijke weerstand biedt, helpt natuurlijk ook.

Het stuurwiel is anderzijds niet in de diepte verstelbaar; dat komt omdat de tellerpartij er vast op zit gemaakt en dus mee op en neer beweegt als je het stuur in de hoogte verstelt. Op zich is dat geen probleem omdat de zetels voldoende instelbaar zijn, en bovendien zorgt die benadering er voor dat je niet het gevaar loopt een instelling te moeten kiezen die je een deel van het zicht op de tellers ontneemt. Dat zou immers zonde zijn, want alhoewel Nissan niet echt mee op de kar springt van de indrukwekkende digitale boordplanken waar de premiummerken vandaag mee uitpakken, hoef je er anderzijds niet voor te vrezen dat de leuk uitgewerkte analoge klokjes snel ouderwets zullen ogen. De toerentellerschaal die nu tot 9.000t/min loopt en het Nismo logo geven aan dat het Nissan menens is; het tussen de zetels aangebrachte identificatieplaatje met het volgnummer van het exemplaar maakt het geheel af.

Geef commentaar
comments by Disqus