Lexus LS 600h President Conclusie

Lexus LS 600h President
Bekijk 31 foto's
Door: BV 23-06-2013

In het segment der luxelimousines is het aantal troonpretendenten op één hand te tellen. Of je nu een BMW 7, Mercedes S-Klasse, Audi A8 of Lexus LS verkiest, allemaal hebben ze een net iets andere insteek, achtergrond en vooral persoonlijke aanhang die een objectieve keuze bijna onvermijdelijk vertroebelt. In een segment waar de prijs niet doorslaggevend is, worstelen de Japanners hier dan ook duidelijk met een moeilijk te overkomen handicap. Want ofschoon het submerk van Toyota al meer dan twintig jaar - en met verve - aan de weg richting top timmert, blijft het opboksen tegen merken die ter zake een veel langere en van tot de verbeelding sprekende referenties overlopende geschiedenis hebben opzitten.

Maar Lexus bleef niet bij de pakken zitten en rijdt ons de nieuwe LS 600h voor, nog steeds haar vlaggenschip met een flinke V8 in het vooronder die in ons land ook altijd als hybride door het leven gaat. In die configuratie staan maximaal 445 uma's paraat om de LS in 6 seconden naar de honderd km/u te katapulteren en onvermoeid door te gaan tot de elektronica er bij 250km/u de rem op zet. Laat je de hybride-aandrijflijn echter haar werk doen en laveer je zonder bovenmatige haast door de verkeersstroom, dan claimt Lexus een normverbruik van 8,6l/100km en een CO2 uitstoot van 199g/km. Dat zijn ronduit indrukwekkende cijfers voor een zware slee met een vijfliterblok in de neus, en het mooie is dat ze op een litertje of één, twee na nog blijken te kloppen ook.

De imposante LS 600h zit tjokvol snufjes die tot doel hebben de passagiers in luxe en comfort te laten baden, en ze te beschermen als het fout zou gaan onderweg. Wat dat laatste betreft mag je alles verwachten wat de markt dicteert, maar vernieuwend komt de Lexus hier niet voor de dag. Kijken we naar het comfort, dan is er evenmin reden tot klagen. De actieve luchtvering laat zowel toe stabiel over het wegdek te zweven bij hoge snelheden als onregelmatigheden weg te gommen als je bij gematigde snelheid over het Belgische wegennet dendert. Alle - uiteraard bijzonder ruime - stoelen bieden het comfort, de geluidswering en de ergonomie die je verwacht van een wagen in dit segment. Alhoewel de nadruk hierbij vooral ligt op het welbehagen op de achterbank, laat Lexus de chauffeur en bijrijder evenwel niet in de kou staan. Alle systemen zijn prima instelbaar, overzichtelijk en zowel tactiel als visueel bijzonder fraai uitgevoerd. Behalve die lompe muisknop dan, daar hebben we het nog steeds niet voor.

Geef commentaar
comments by Disqus