Renault Clio TCe 90 Conclusie

Renault Clio TCe 90
Bekijk 26 foto's
Door: AUTO55 07-07-2013

Clio IV is er enkel als vijfdeurs of break, met een keuze uit vier uitrustingsniveaus (RS niet meegeteld), vijf benzinemotoren en vier zelfontbranders. Hij wordt aangeboden vanaf € 13.350, of € 14.550 indien je de geblazen 898cc driepitter uit onze testwagen verkiest. Deze is goed voor 90pk en 135Nm, vervoert zijn krachten via een manuele en eerder hakerige vijfversnellingsbak en poneert een verbruiksopgave van 4,5l/100km (104g/km CO2). En de laatste Clio is ook veilig, met vijf sterren van EuroNCAP en een monsterscore voor de actieve systemen.

De krachtbron presteert voldoende pittig eenmaal de toeren zich opstapelen en lust onderweg geen al te grote slok. Nul naar honderd duurt 12,2 tellen, de top ligt op 182km/u. Op kruissnelheid spelen vooral windgeruis en rolgeluiden parten. De stuurbekrachtiging verloopt elektrisch vanwege de energiezuinige eigenschappen en behoort tot de betere in de soort, maar veel voeling hebben we niet ondervonden. Het onderstel reageert anderzijds voldoende neutraal om de Clio in extreme omstandigheden onder controle te houden. De demping en het ophangingscomfort zijn wel voor verbetering vatbaar.

Aan de binnenzijde krijgt de Clio aardig wat kritiek te verwerken. Het deels met plastic beklede stuurwiel is een regelrechte misser en over de algemene afwerking en materiaalkeuze heeft men kennelijk geen twee keer nagedacht. Lichtpunten zijn er te vinden in het plaatsaanbod ten opzichte van z'n voorganger en het infotainmentsysteem aan boord. Dat is eenvoudig in bediening en duidelijk weergegeven.

Meer beeld is er natuurlijk in de fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus