Renault Clio TCe 90 Exterieur

Renault Clio TCe 90
Bekijk 26 foto's
Door: AUTO55 07-07-2013

Het geesteskind van hoofdontwerper, voormalig Mazda-werknemer en noorderbuur Laurens van den Acker valt op door zijn gladgestreken koetswerk met het nieuwe familiegezicht en een stel priemende led-dagrijlichten in de neus. Vooral die laatste ingreep zorgt ervoor dat je de Clio al van ver in het straatbeeld herkent. Opvallend zijn ook de stootlijsten op de flanken, gevolgd door uitgezette heupen en weggemoffelde handgrepen voor de achterste portieren.

Hij is 4,5cm lager dan zijn voorganger, maar wel 3,6cm breder en langer. In de koffer past voortaan 300 liter, of 12 meer dan voorheen en dat is een uitstekende waarde in z'n klasse. Met de zetels plat kan er tot 1.146 liter worden geslikt. Een stalen reservewiel past onder de afdekking, maar is optioneel en kost € 90.

Om het totaalgewicht binnen de perken te houden, dat nu 1.084kg bedraagt, hebben de Fransen een hoop maatregelen gecombineerd. Zo bestaat de achterklep op sommige versies uit kunststof en werd er rijkelijk gebruik gemaakt van lichter staal dat meer spanning verdraagt. De inhoud van de brandstoftank ging met 10 liter naar beneden (nu 45l), en ook dat draagt bij aan het gewichtsverlies ten opzichte van zijn voorganger. Hij verbruikt weliswaar ook minder dan de vorige lichting.

We nemen een Dynamique-uitvoering onder de loep, de op één na duurste uitvoering als we alweer de RS even achterwege laten, waar Renault in combinatie met de gekozen krachtbron minstens € 17.200 voor vraagt. Zwartgelakt 16-duims lichtmetaal en mistkoplampen zijn in die prijs begrepen. Van xenon heeft hij nog nooit gehoord, zelfs niet voor een meerprijs, en van een achteruitrijcamera evenmin. Parkeersensoren staan wel op de lijst (€ 300), die overigens niet te uitgebreid is. Uiteraard kan er voor zowel binnen- als buitenkant uitgebreid met kleurencombinaties worden gespeeld, om het geheel een persoonlijke toets te bezorgen.

Geef commentaar
comments by Disqus