Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé Exterieur

Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé
Bekijk 19 foto's
Door: BV 03-08-2013

5,61 bij 2 meter. Dat is de voetafdruk van de Phantom Drophead Coupé. Niet meteen bescheiden, al gaan we ervan uit dat je het in dit segment niet onmiddellijk een garageprobleem oplevert. Die buitenmaten laten zich ook op de openbare weg niet camoufleren. Het koetswerk is evenwel een stuk overzichtelijker dan je bij een eerste indruk kan inschatten. En een systeem dat niet alleen sensoren, maar ook camera's gebruikt (nieuw sinds de facelift in 2012) om een beeld van 360° rond de auto te scheppen, biedt veel hulp.

De koets is in staal, maar rust bovenop een aluminium space-frame. Een onderstel dat, zoals de meeste wel weten, z'n leven begon als BMW 7-Reeks, maar voor de Britten erg grondig is geëvolueerd. Vooral op vlak van ophanging, al stippen we dat onderwerp aan bij de rijeigenschappen. Het gewicht zullen we u hier al meegeven, want we willen niet dat de vermelding van het lichte metaal hierboven u op het verkeerde been zet. De Phantom Drophead Coupé weegt droog aan de haak vlot 2,6 ton. Je beschikt nu eenmaal over een koets met vijf laklagen, 21-duims lichtmetalen velgen met speciaal gebouwde Goodyear-banden die individueel gecontroleerd zijn in een röntgenapparaat, een met hout afgewerkte afdekkap (tegen meerprijs), alumniumkleurige motorkap en voorruitoplijsting (eveneens een extraatje) een motorkapbeeldje in kristal (jup, ook optioneel) en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De vraag hier is echter niet meer of de materiaalkost en de afwerking in verhouding staan tot de kostprijs. De vraag is of het allemaal voldoende speciaal aanvoelt. En we zijn geneigd ja te zeggen. De tegengesteld openende portieren - een snufje waarvoor Rolls Royce van de Europese unie een uitzondering op de heersende wetgeving verkreeg - zetten dat aparte karakter overigens netjes in de verf.

Geef commentaar
comments by Disqus