Nissan NV400 Crew Van Conclusie

Nissan NV400 Crew Van
Bekijk 15 foto's
Door: BV 06-08-2013

Er was een tijd dat Nissan een compleet eigen lijn bestelwagens in huis had. Begin jaren negentig maakten menig Vanette, Urvan en Trade het wegennet onveilig. Atmosferische diesels zorgden voor erg bescheiden prestaties en het concept van de "cabine avancée" mocht dan wel extra veel laadruimte opleveren, aan de steeds strenger wordende veiligheidsnormen kon het niet langer voldoen. In plaats van de hele zwik heruit te vinden maakte de Japanse autogigant handig gebruik van de knowhow van alliantiepartner Renault, en het is daarom dat je je niet vergistte toen je dacht dat die NV400 wel heel erg op de Renault Master lijkt. En die NV400, een zo goed als altijd op de voorwielen aangedreven bestelwagen in het segment tot een MTM van 3,5 ton, is voortaan ook beschikbaar als dubbele cabine.

Nissan doopte deze variant Crew Van en bouwt in ruil voor een bescheiden meerprijs van zo'n € 2.600 de standaard NV400 om tot een volwaardige zevenzitter. Met uiteraard een riante laadruimte, die in dit geval tussen 5,12 en 8,83m³ kan bevatten naargelang de gekozen versie. Alle Crew Vans hebben een dak dat net geen 2,5m hoog is, dus ondergronds parkeren behoort niet tot de mogelijkheden. De standaarduitrusting is eerder uitgebreid, met klimaatregeling en een radio met usb en bluetooth als interessantste zaken. Het hoogste uitrustingsniveau heeft zelfs navigatie en kost niet zo gek veel meer dan het instapmodel.

De NV400 is enkel beschikbaar met een 2.3 dCi vierpitter op diesel, die naar keuze 100, 125 op 150pk kan opwekken. Die laatste variant was van dienst in onze testwagen en ervoeren we als een correcte, maar zeker niet overgedimensioneerde eenheid. Combineer de drie vermogensversies met de drie mogelijke lengtes en evenveel uitrustingsniveaus die worden aangeboden, en het levert je een prijsvork op tussen € 33.154 en € 41.732. Zoals steeds inclusief BTW uiteraard. Gelet op de meegeleverde uitrusting, het comfort aan boord, de uitgebreide en niet overdreven geprijsde optielijst, en tenslotte de marktconforme dieseldorst van zo'n 10l/100km is dat een heel correcte prijs. Enkel indien achterwielaandrijving of wat extra peper in de molen op je verlanglijstje staan, dan moet je alsnog bij de Duitsers langslopen.

Geef commentaar
comments by Disqus