BMW 328i GT Automaat Rijgedrag

BMW 328i GT Automaat
Bekijk 43 foto's
Door: AUTO55 21-08-2013

Logica is een marketingafdeling vreemd in de moderne tijd. Enkelingen - de 320i en 520d bijvoorbeeld - gelden als uitzonderingen die de regel bevestigen. De 328i tovert geen 2,8l zescilinder, maar een (twinscroll)turbobenzinemotor met 'amper' twee liter longinhoud tevoorschijn, verdeeld over vier kokers. Bij de benzinedrinkers is er voorlopig zelfs maar één uitvoering, de 335i, die de souplesse van een (drieliter) zescilinder mag ervaren. Al brengt het geblazen tweeliterblok uit onze testwagen het er op dat vlak niet slecht vanaf. Wel integendeel. De vierpitter toont zich erg flexibel en draait ook erg stil wanneer het moet. De sluizen worden pas opengezet als je de Duitser krachtig op de staart trapt.

Krachtontplooiingen het vermelden waard zoek je hogerop de toerenladder en de bij sportief gebruik wordt er bij het opschakelen telkens voor een opstootje gezorgd. Kriebels in de buik moeten tenslotte ergens door worden opgewekt in deze van de buitenwereld afgeschermde GT. Hij is sowieso meer op comfort ingesteld dan de overige gezinsleden en reageert ook minder scherp en vinnig dan de vierdeurs. Zijn hoger zwaartepunt, de extra kilo's en de lange wielbasis doen hem in dat opzicht geen goed. De stuurweerstand is best zwaar en daar klagen we niet van. Al zijn er ook voorstanders van een lichtere besturing.

Bij hernemingen laat de 8-trapsautomaat je soms even op de honger zitten, maar eenmaal op dreef spreekt de 245-koppige paardenstal voor zich. Nul naar honderd is al na 6,1 seconden achter de rug en de topsnelheid is elektronisch beperkt op 250km/u. Deze prestatiecijfers zijn zowel op de manuele als op de versie met automaat van toepassing. De opgegeven verbruikscijfers zijn dat niet. Onze tester voorzien met de laatst vernoemde transmissie heeft op papier genoeg met 6,4l/100km, of 0,3l minder dan de handgeschakelde versie. Vanzelfsprekend verschilt ook de theoretische CO2-uitstoot: 149 tegenover 156g/km. In de praktijk mag je rekenen op 7,5l/100km tijdens zondagse ritjes, en op 10l (en meer) als het vooruit moet gaan.

De sportstand, waar er meer dan één van is, scherpt de zintuigen van de besturing, motor, versnellingsbak en ophanging en leent zich uiteraard het beste voor een flamboyante rijstijl. Adaptieve dempers gelden als een extra en kost € 1.120. Je hebt er wel baat bij. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Eco Pro, dat wanneer ingeschakeld een rustiger rijstijl stimuleert en de dorst naar beneden haalt. Het heeft invloed op de gasrespons, de versnellingsbak en de schakelpunten. Ook wordt er met de verwarmings- en aircostrategie gerommeld. Het 'Professional' navigatiesysteem (€ 2.430) dat we meekregen biedt ook hulp, door de meest efficiënt route uit te stippelen aan de hand van persoonlijke rijstijl, de heersende verkeerssituatie en zelfs de staat van de weg.

Geef commentaar
comments by Disqus