Peugeot 308 1.6 HDi 115 Conclusie

Peugeot 308 1.6 HDi 115
Bekijk 15 foto's
Door: BV 21-09-2013

Voor het eerst sinds Peugeot in 1932 met de drie-nul-reeks begon, houdt een model bij een generatiewissel z'n cijfer. Maar laat u daardoor alvast niet misleiden - deze nieuwe 308 heeft helemaal niets gemeen met z'n voorganger. De nieuweling is met name in lengte en hoogte wat compacter geworden, maar rust op een compleet nieuwe bodemstructuur met een langere wielbasis. Achteraan is het daardoor wat krapper dan bij de meeste middenklassers, maar er kan nu wel 470l in de koffer en dat is meer dan bij het gros van de rechtstreekse rivalen.

Waar de 308 de spoken uit z'n verleden afschudt, is in het interieur. De knoppenwinkel is nagenoeg geheel vervangen door een aanraakgevoelig scherm, de materialen zijn van erg hoog niveau en door doordacht en spaarzaam met sierlijsten om te springen oogt het resultaat erg klassevol en apart, maar nooit druk. En tegelijk zorgt het kleine stuurtje en de hoog geplaatste tellerpartij voor een apart gevoel. Peugeot heeft van de Duitsers geleerd, maar is niet gaan afkijken.

Het nieuwe onderstel en koetswerk zetten samen 140kg minder op de weegschaal. Zoiets heeft een heilzame werking die gevolgen heeft voor elk aspect van het rijden. Zo heeft de 1.6l diesel aan 115pk en 270Nm voldoende om een sprintje van ruwweg 10 tellen neer te zetten, verandert de 308 veel snediger van richting dan z'n voorganger en blijft het verbruik laag. Niet alleen de 3,7l/100km of 95gr/CO2/km op papier zijn gunstig, ook de praktijkcijfers zijn een meevaller.

Betere materialen, een gespekte uitrusting, exotischer materialen en meer technologie drijven de prijs natuurlijk op. Maar met een instapprijs (1.2 benzine) van € 16.900 prijzen de Fransen zich verre van de markt uit. De diesel (1.6 92pk) is er vanaf € 20.050. Meer beeld kan je in de fotospecial bekijken.

Geef commentaar
comments by Disqus