Peugeot 308 1.6 HDi 115 Inleiding

Peugeot 308 1.6 HDi 115
Bekijk 15 foto's
Door: BV 21-09-2013

We beginnen de test van Peugeots nieuwste middenklasser bij de type-aanduiding. Want terwijl de drie-nul-reeks bij het Franse autobedrijf al bestaat sinds 1932 (!!) is het de eerste keer dat een nieuwe generatie niet met een nieuw cijfer getooid gaat. Dat komt omdat Peugeot door de zondvloed aan nieuwe modellen en varianten behoorlijk in cijfernood aan het geraken is. Daaruit afleiden dat de 308 niet helemaal nieuw zou zijn, is fout. Erg fout, eigenlijk, gezien deze nieuweling weinig of niets gemeen heeft met z'n voorganger. Zelfs de filosofie bleef niet dezelfde.

Bovenop een geheel nieuw platform, dat we onder meer ook al kennen van de Citroën C4 Picasso, vijst Peugeot in eerste instantie drie benzinemotoren en evenveel dieselcentrales. In de eerste categorie noteren we een 1.2 driecilinder - gekend uit de 208 - met 82pk die vanaf € 16.200 het label van prijskraker wegkaapt. Een 1.6 benzine met 125pk is er vanaf € 21.100, maar is beter uitgerust, en een 155pk-uitvoering van hetzelfde blok kost je, samen met alweer een uitrustingssprong € 24.600.

Bij de diesels volgt het gamma een soortgelijke opbouw. De 1.6 HDi 92pk is er vanaf € 20.050 als ‘Acces', een 1.6 HDi met 115pk kost minstens € 23.050 in afwerkingsniveau ‘Active', terwijl een tweelitercentrale met 150pk als ‘Allure' van eigenaar wisselt in ruil voor € 27.250. Bij de topmotoren kan je desgewenst nog een trapje hoger gaan, als je bijvoorbeeld 17-duimsvelgen, een achteruitrijcamera of een interieur in een leder/stofcombinatie wil.

Werpen we een blik over de uitrusting van de instapper dan ziet dat er geenszins uit als gatenkaas. Onder meer een radio met een USB-poort, en Bluetooth voor je telefoon, een snelheidsregelaar , in twee delen neerklapbare achterbank en een manuele airco zijn standaard. Eigenlijk had Peugeot alleen nog beter kunnen doen door het aanraakgevoelige dispay, dat eigenlijk deel uitmaakt van de designfilosofie van het interieur, hier nog aan toe te voegen. Peugeot neemt de kleurenpolitiek rechtstreeks over van de Golf. Er is nu nog slechts 1 basiskleur (donkergrijs). Voor al de rest moet worden bijbetaald.

Geef commentaar
comments by Disqus