Mitsubishi Outlander PHEV Conclusie

Mitsubishi Outlander PHEV
Bekijk 26 foto's
Door: BV 27-11-2013

Hier hebben we dus een Mitsubishi Outlander die een tweeliter benzinemotor, twee elektromotoren en een accuset aan boord heeft. Rijden kan zuiver elektrisch gedurende maximaal 50km alvorens de batterij een uur of vijf aan de stekker moet. Hoge snelheden of rijden met een lage batterijlading activeert de benzinemotor, maar in de praktijk blijf je gewoon rijden als met een automaat en merk je er - zoals dat hoort - weinig van. De joystick die de normale selectiehendel voor de automaat vervangt en het regelen van de regeneratie via de schakellepels aan het stuur vinden we niet zo'n goede vondsten. De werkijver die heel wat elektrische of deels elektrische voertuigen aan boord leggen, blijft hier ook wat achterwege. De prestaties (11 tellen sprinttijd, topsnelheid van 170km/u) zijn eerder gemiddeld.

Aan binnen- en buitenzijde blijven de gevolgen beperkt. Je geeft een paar centimeter bodemvrijheid en amper 13 liter bagageruimte op. Maar de zetels gaan wel omhoog. 2,5cm vooraan en zelfs 4,5cm achteraan. Dat is even wennen.

De troefkaart van de Outlander PHEV is z'n opgegeven CO2-uitstoot van 44gr/km of amper 1,9l/100km verbruik met een volle batterijlading. Iets waar wij alvast een cijfer van 5,3l/100km tegenover stellen, maar dat is natuurlijk nog steeds niet veel. Het lage emissiecijfer maakt het model potentieel interessant als leaser, maar zelfs met die groene fiscaliteit op zak blijft hij € 50 duurder dan een exemplaar met dieselmotor. Dat komt omdat de aankoopprijs in ons land niet getemperd wordt door overheidsstimuli. En omdat de Outlander PHEV nogal stevig in de prijs hangt. Zo maar even € 52.953 of bijna twee maal zo veel als de instapversie op benzine. In Nederland heeft Mitsubishi afgelopen jaar 10.000 exemplaren gesleten dankzij overheidssteun. In ons land stelt de invoerder zich tevreden met ruim 200 stuks. De lancering vindt plaats op het Autosalon van Brussel. Hem bewonderen kan nu al in de fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus