Seat Leon ST 1.6 TDI Rijgedrag

Bekijk 31 foto's
Door: VG 05-03-2014

De Seat Leon ST 1.6 TDI is er in drie vermogensversies. Met 90pk (zonder start-stop), met 105pk of met 110pk in de aanslag. Onze testauto is gezegend met de op één na minst krachtige uitvoering van het blok en is daardoor ook veroordeeld tot een handgeschakelde bak met 5 versnellingen. Wil je er 6, dan kies je voor de 1.6 TDI met 5 paarden extra of teken je een bestelbon van de 2.0 TDI met 150pk. Optioneel kan je weliswaar een DSG 7-trapsautomaat bestellen.

Lange verhoudingen

Op de autosnelweg valt deze dieselende Spanjaard weinig te verwijten, tot het moment dat je aan een inhaalbeweging toe bent. Het gebrek aan kracht en aan een beter gespreide versnellingsbak laten zich dan extra voelen. De vijfbak kent - niet onverwacht - te lange verhoudingen en is best nukkig in de omgang. Met minder dan 1.800tr/min op de teller hoef je er geen pit van te verwachten. En het blok opereert bovendien allesbehalve fluisterstil.

We concluderen dat de 105pk en 250Nm voor de 1.331kg wegende Leon ST toch iets te licht uitvallen, ook al laat hij een respectabel sprintcijfer optekenen (0 naar 100km/u in 10,7 seconden) en ligt het plafond op een aardige 191km/u. Zoals zijn medegangers van Duitse komaf heeft hij een uitgesproken onderstuurd karakter. Dat is veiliger, wordt wel eens gezegd.

Verbruik en emissie

Seat claimt een gemiddeld verbruik van 3,8l/100km, wat neerkomt op 99g/km CO2. In realiteit mag je daar gerust een dikke liter bijtellen. De duurdere versie met automaat zit overigens een tiende van een seconde sneller aan de honderd en kan tot 199km/u blijven doorgaan. Ondanks deze (weliswaar verwaarloosbare) straffere prestaties blaast hij gemiddeld slechts 87g/km CO2 uit, gekoppeld aan een normverbruik van 3,3l/100km. Goed rekenen is dus de boodschap.

Geef commentaar
comments by Disqus