Dacia Duster 1.2 TCe Exterieur

Bekijk 21 foto's
Door: AUTO55 02-04-2014

De Dacia Duster kreeg voor dit modeljaar een opfrisbeurt, zoveel is duidelijk. Hij is er wat ruiger op geworden, wat hij voornamelijk aan de nieuwe grille en modern ogende koplampunits te danken heeft. Die bevatten sinds kort dagrijlichten, wat nu eenmaal verplicht is, of zelfs LED's tegen een meerprijs van € 250. En er zijn ook nieuwe velgen en kleuren aan de keuzelijst toegevoegd. Hem er als een echte SUV doen uitzien kan ook, maar beter gaat de Duster er niet door rijden.

Terreinvaardig

Onder de slechts 4,31m lange koets zit 21cm lucht. Een flinke bodemvrijheid dus, en dat betekent dat de Duster ook op onverhard terrein best uit de voeten kan. Zelfs als je bedankt voor de vierwielaandrijving, geraak je - als de ondergrond niet te glad is - met een overrijhoek van 23° of een vertrekhoek van net geen 35° al meer dan behoorlijk ver. Verder dan zowat elke andere compacte SUV in ieder geval.

Kleine muilezel

De dikke dakstangen hebben nog steeds een hoog draaggewicht van 100kg en met de passagierszetel vooraan plat kan je voorwerpen tot 2,70m laden. De koffer zelf is een tikkeltje gegroeid en slikt voortaan 475l, tot 1.626l met de achterbank neer. Da's respectievelijk 20l minder en 126l meer dan er in de huidige BMW 3-reeks Touring past. Aan de extra litertjes die de Duster ten opzichte van zijn voorganger gewonnen heeft heb je zo goed als niets, maar het gebruiksgemak is er wel op vooruit gegaan dankzij de introductie van een degelijke hoedenplank. 4x4-versies verliezen weliswaar 30 liter aan stockeerruimte - onder de koffervloer - om plaats te maken voor differentiëlen.

Geef commentaar
comments by Disqus