Nissan Qashqai 1.5 dCi Inleiding

Bekijk 55 foto's
Door: AUTO55 10-05-2014

In 2007 nam Nissan het risico om haar - slecht verkopende - vertegenwoordigers in het C- en D-segment (de Almera, Almera Tino en Primera) te vervangen door één enkel model. Het werd een kruisbestuiving tussen een hatchback en een berline die er uitzag als een 4x4 . Met een hoge instap dus, wat vooral door de steeds grijzer wordende bevolking - en door vrouwen, om één of andere reden - geapprecieerd werd en wordt. Het verklaart meteen de stortvloed aan hippe SUV's waardoor we sinds de introductie van de Qashqai worden overstelpt.

Met generatie twee van die Qashqai breidt Nissan een vervolg aan het succesverhaal. En hoewel de vormgeving radicaal gewijzigd werd, blijven de populairste motoren gewoon op post. Zo ook de 1.5 dCi dieselmotor die we vandaag op je los laten. Die is er wel enkel met voorwielaandrijving (tractie in alle hoeken is enkel voorbehouden aan de 1.6 dCi), wat ook geldt voor de (voorlopig) enige benzinedrinker: de 1.2 DIG-T.

De Qashqai is er als Visia, Acenta, Business Edition, Connect Edition of Tekna. De prijsvork start bij € 20.990 voor de goedkoopste benzine en € 23.190 voor de minst prijzige diesel. Onze testwagen, een Tekna, kost minstens € 29.190 met de dieselende vijftienhonderd onder de kap.

Geef commentaar
comments by Disqus