Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDI Inleiding

Bekijk 36 foto's
Door: AUTO55 30-05-2014

Voor Peugeot is de 308 SW - de breakversie - een belangrijke auto. En niet in het minst voor de fleetmarkt. Want daar waar jonge, ambitieuze werknemers met een hatchback in gedachten ook voor een BMW 1 of Audi A3 kunnen opteren, hebben breaks geen last van de Duitse 'premiummerken'. De 308 SW neemt de wapens dus op in een meer geëffende markt, zeg maar.

Benzine

De SW telt dezelfde motorkeuzes als de gewone vijfdeurs. Wat de benzines betreft zijn dat de nieuwe, 110pk sterke 1.2 driecilinder turbobenzine (vanaf € 18.800) die er ook is met 130pk (€ 22.500 - vanaf uitrustingsniveau 'Active'), en de 1.6 THP die 156pk naar de vooras stuurt (€ 25.600 - vanaf 'Allure').

Diesel

De instapper bij de diesels haalt 92pk (€ 20.850) of 115pk (€ 22.850 - vanaf 'Active') uit 1,6 liter slagvolume, een centrale die ook met een Euro 6- in plaats van een Euro 5-normering verkrijgbaar is. Daarvoor dien je er nog eens € 350 extra te betalen, maar wordt je wel beloond met een CO2-uitstoot van slechts 85g/km in plaats van de reeds erg lage 95g/km. De tweeliter HDi die we hier bij het stuur nemen is steevast goed uitgerust en staat pas vanaf € 28.250 en in uitrustingsniveau 'Allure' in de catalogus. In plaats van de versie met automaat, laten we ditmaal een exemplaar met een handgeroerde zesbak aan bod komen. De motor is 150pk sterk en voorlopig de potigste zelfontbrander leverbaar, tot de komst van de 180pk-versie.

Geef commentaar
comments by Disqus