VW Golf R DSG6 Rijgedrag

Bekijk 38 foto's
Door: VG 30-06-2014

Eens het tweeliter-motorbok in leven wordt geroepen, dringt het door dat dit geen doordeweekse Golf is. De geblazen viercilinder produceert dan ook maar liefst 300pk (bij 6.200tr/min) en 380Nm koppel (tussen 1.800 en 5.500tr/min), of 29pk en 23Nm meer dan zijn voorganger te bieden had. Soepel en welwillend zijn hier de sleutelwoorden. En voor wie graag snel uit de voeten is, heeft VW een zogeheten Launch Control functie geïnstalleerd. Gewoon met de linkervoet de rem induwen, het ESP-systeem volledig uitschakelen, de DSG-bak in 'S' plaatsen en het gaspedaal vloeren; meer is er niet aan. Met 4.000tr/min op de teller schiet de Golf R vervolgens als een bezetene uit z'n startblokken eens er terug lucht ontstaat tussen de rem en de schoenzool. Het resultaat? Een sprint waarbij de naald 100km/u aanduidt na amper 4,9 seconden - zeven tienden sneller dan de Golf VI R) - en een uiteindelijke (elektronisch gelimiteerde) topsnelheid van 250km/u.

Mee verantwoordelijk voor deze puike prestatiecijfers is de reactiesnelheid van de DSG-zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Daar kunnen we echt geen kwaad woord over verzinnen. En als klap op de vuurpijl gaat het optrekken gepaard met een stem die doet denken aan die van de Golf II GTI 16V.
Snel vertragen - bijna even gewelddadig als versnellen - lukt trouwens ook, en dit dankzij de geventileerde schijfremmen die zowel aan de uiteinden van de voor- als van de achteras zijn gemonteerd. De neutraal rijdende doch best comfortabele VW Golf R is in ieder geval moeilijk van z'n traject af te krijgen. Zelfs met het ESP-systeem uitgeschakeld. Dat heeft hij met name aan z'n vierwielaandrijfsysteem met Haldex-koppeling te danken (hetzelfde als dat van de Audi S3, waar hij ook z'n hart en transmissie mee deelt) dat indien nodig tot 100% van de trekkracht op de achterwielen loslaat  En wat de progressieve stuurinrichting betreft; die is weliswaar van de elektronisch bekrachtigde en dus gevoelloze soort, maar ook precies en direct.

Dorstig

Onze testauto was jammer genoeg met een regelbare ophanging uitgerust, wat de kers op de taart zou kunnen betekenen voor sportief rijdende chauffeurs, maar zulke bestuurders - en niet alleen zij - moeten ook uitkijken dat er niet overdreven veel benzine uit de tank verdwijnt. Het gemiddelde van 6,9l/100km (159g/km CO2) dat Volkswagen voor de Golf R claimt, mag immers zeer optimistisch worden genoemd. Zelfs met een rustige rijstijl mag je daar al gerust 2,5l/100km bijtellen, en wie echt in racemodus zit komt gemakkelijk tot aan 17l/100km. Die racemodus bestaat overigens ook echt. Het staat synoniem voor Audi's 'dynamische modus' en werkt in op de gasrespons, het motormanagement, de stuurinrichting en de versnellingsbak.

Geef commentaar
comments by Disqus