Audi A3 Sportback g-tron Rijgedrag

Bekijk 28 foto's
Door: AUTO55 24-08-2014

Rijden doe je met de A3 Sportback g-tron altijd op CNG zolang de gastank niet helemaal leeg is. Is dat toch het geval, dan schakelt de motor automatisch over op benzine. De omschakeling gebeurt snel en zonder dat je er iets van merkt, behalve aan het groene lampje in de tellerpartij. Meestal, en dan vooral vlak na het tanken of bij een koudstart, wordt eerst op benzine gereden, ook als er nog aardgas in de reservoirs aanwezig is.

Autonomie

Volgens Audi verbruikt de A3 g-tron elke 100km ongeveer 3,5kg CNG. Dat komt neer op 88g/km CO2. Momenteel bedraagt de kostprijs per kilo in België een kleine 90 eurocent, dus je bent goedkoper af dan met diesel of benzine. Maar hou er wel rekening mee dat in elk van de twee tanks slechts een kilo of 7 aardgas kan worden opgeslagen en dat het beoogde rijbereik in de praktijk niet realistisch is (wij geraken zo'n 260km ver). Dat heeft deels te maken met het type aardgas dat wordt aangeboden. CNG aan 0,89 euro/kg is laag-energetisch aardgas of L-gas. Dat terwijl de door Audi opgegeven verbruikswaarden bepaald zijn met hoog-energetisch H-gas waar ongeveer 20% meer energie in zit. H-gas bijvullen kan vanaf Gent en verder naar het westen.

Voor de actieradius hoef je in ieder geval niet te vrezen. De 50 liter tellende benzinetank – goed voor nog eens 900km (opgegeven) rijbereik – is er ook nog. Onze lener kan dus ook als een volwaardige benzineauto worden ingezet die een gemiddeld normverbruik van 5l/100km (alweer optimistisch) en 115g/km CO2 etaleert. 

Voor wie het zich afvraagt: de 1.4 turbo uit de g-tron - de enige motorisatie mogelijk - kan niet met cilinderuitschakeling worden geleverd. Het blokje, dat hier 110pk en 200Nm trekkracht produceert, voelt zich kiplekker bij lage toerentallen en laat zich niet op lui gedrag betrappen. Verwacht er nu ook geen flitsende prestaties van (de sprint naar 100 duurt net geen 11 seconden en de top ligt op 197km/u), maar meer heb je eigenlijk echt niet nodig in een auto uit deze klasse. De prestaties op gas en benzine zijn overigens gelijk.

Voorts is de A3 g-tron, zoals elk lid uit de A3-familie, voorspelbaar in zijn gedragingen (mede dankzij steeds inspringende rijhulpsystemen) en afstandelijk van karakter, met een zwaar bekrachtigde, gevoelloze besturing en een duidelijke nadruk op onderstuur. Efficiënt voor de gemiddelde chauffeur, maar weinig plezierig. Over de S Tronic zeventrapsautomaat overigens geen klachten. Het is een optie, maar wel gepast in dit soort auto. Het helpt bovendien mee het verbruik te doen zakken.

Geef commentaar
comments by Disqus