Jaguar F-Type S Conclusie

Bekijk 22 foto's
Door: AUTO55 27-08-2014

2013 was een belangrijk jaar voor Jaguar. En dat heeft nagenoeg volledig met de komst van de F-Type te maken. Met deze inmiddels veelgeprezen roadster (die er sinds dit jaar ook als coupé is) hebben de Engelsen immers eindelijk weer een volwaardige sportwagen in huis. Zo volwaardig zelfs dat men er bij Porsche aardig van is beginnen zweten - of da's toch wat de Britten graag horen. Wat het ook zij: Jaguar heeft een serieus grote stok in het hoenderhok gesmeten.

Deze keer houden we de middenmoot onder het vergrootglas: de F-Type S. De 'S' doelt op het gegeven dat er 40pk meer uit de anders 340pk producerende V6 compressor wordt gesleurd en dat een mechanisch sperdifferentieel standaard van de partij is. Goed nieuws dus voor geïnteresseerde klanten die nu en dan graag aan het driften slaan. Naar honderd sprinten lukt ermee in 4,9 seconden, de top ligt op 275km/u, en daar tegenover staan een aanvaardbaar emissiecijfer van 213gr/km en een (opgegeven) verbruik van 9,1l/100km waar je in de praktijk gerust een paar liter mag bijtellen, sterk afhankelijk van de gehanteerde rijstijl.

Het interieur is relatief krap en niet helemaal zonder gebreken. We houden daarbij vooral de verouderde software in her vizier. Maar de zithouding en het dikke stuurwiel maken wel veel goed. De kap openen en sluiten duurt een tiental seconden en kan tot bijna 50km/u. Het koffervolume blijft daarbij ongemoeid, maar groot kan je de ruimte niet noemen. Met het kleine reservewiel op post past er maar 148l in.

De potigste V6 heb je vanaf € 87.500. De V8 is meteen € 15.300 duurder, maar ook spectaculairder, al ben je er in de praktijk niet beter mee af. In de V6-versies is de gewichtsverdeling nog net iets beter en komt de krachtbron beter tot zijn recht. Bovendien is het klankspel van de zescilinder fantastisch - net als dat bij de V8 het geval is, maar dan volledig anders. En dan hebben we het beste nog niet gehad. Sturen doet deze Brit als de beste en de merkbaar stijve koets is afgeveerd zoals het hoort. Niet te zacht, maar ook zeker niet te hard. De F-Type is immers niet alleen een rasechte sportwagen, maar ook een comfortabele GT.

Geef commentaar
comments by Disqus