Renault Twingo 0.9 TCe 90 Interieur

Bekijk 20 foto's
Door: BV 14-09-2014

De standaarduitrusting. Daar zullen we mee beginnen. We hebben er immers aan verzaakt bij de inleiding. Die lijst lijkt in de documentatie van het automerk overigens langer dan hij écht is. Er staan zaken in als een ‘centraal plafondlampje’. Of ‘uitdoofvertraging’. De achterbank is in één deel neerklapbaar, er is geen radio en ook geen elektrische raambediening bijvoorbeeld. Je vindt ze zelfs allemaal slechts vanaf het derde uitrustingsniveau. En dan kost je Twingootje al meteen € 1.300 meer.

Dat de Twingo voor het eerst in de geschiedenis een vijfdeurs is, levert je alvast een goede toegankelijkheid op. Het wil ook zeggen dat je wat minder gymnastiek moet uitvoeren om één van twee zitplaatsen op de achterbank in te nemen en dat komt de bruikbaarheid zeker ten goede. Wat de rest van het interieur betreft, is het gevoel eerder dubbel. We wijden uit…

Krenterig

Het lijkt er sterk op dat Renault erg veel aandacht heeft besteed aan de aankoopcriteria. Je gaat in de showroom achter het stuur zitten, je kijkt naar de boordplank, probeert de pedalen en de stuurhouding… En dat is allemaal erg puik. De zetels steunen meer dan behoorlijk, het stuurwiel zit ondanks de afwezigheid van diepteverstelling (in de hoogte aanpassen kan wel) op de goede plaats en hoewel de plastics allemaal hard zijn, ogen de materialen degelijk. Zelfs die van de sierranden. Het handschoenenvakje is van een bruikbaar formaat en ook dat doe je bij een eerste kennismaking even open, niet?

Waar de menselijke geest in zo’n geval minder aandacht voor heeft, was voor de Fransen blijkbaar het excuus om even op te besparen. De voetsteun zit veel te dichtbij en is daarom amper bruikbaar. De verluchtingsmonden in het midden van de boordplank tegen de voorruit laten zich niet in hoogte verstellen (wie probeert dat wanneer hij een auto gaat kopen?) en - het meest vervelende van allemaal - het ontbreekt de Twingo compleet aan handgrepen. Je kan je niet vasthouden aan de deur en ook tegen de dakhemel zit er niets. En laat nu wel wezen - goede zetels of niet, je kan dat altijd gebruiken. Een almaar meer vergrijzende bevolking geraakt ook een stuk makkelijker in en weer uit de auto als het er is. Een toerenteller is er ook niet - zelfs niet op de topversie. Daarvoor moet je tegenwoordig een app installeren in combinatie met het optionele R-Link. Da’s ronduit belachelijk.

Dat een radio er alleen is vanaf het derde uitrustingsniveau, stipten we al aan. En wat ons betreft hoef je er niet al te rouwig om te zijn en kan je net zo goed zelf op zoek gaan naar zo’n goede ouderwetse DIN-radio en een set luidsprekers. De klankkwaliteit is immers vooral in de midden- en lage tonen niet je dat. Renault denkt dat de klant tegenwoordig vooral aandacht heeft voor connectiviteit en het dient gezegd dat je erg makkelijk je smartphone kan paren aan de optionele audiosystemen. We willen niet eens zeggen dat de Fransen ongelijk hebben in hun prioriteiten. Elke studie bevestigt ze immers.

Geef commentaar
comments by Disqus