Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 240 4Motion Conclusie

Bekijk 18 foto's
Door: BV 11-10-2014

De achtste generatie van de Passat heeft niets meer met z’n voorganger te maken. Geen vijs wordt ermee gedeeld. Ook hier wordt nu geteerd op de onderdelenbank die voor de Golf is aangelegd, al dient gezegd dat er afdoende geïnvesteerd is in verfijning. In de opperhuid injecteert VW wat scherpe plooien en tatoeëert het merk wat meer met chroom - maar dat het een Passat is, ziet iedereen van bij de eerste oogopslag. Hij is trouwens nagenoeg identiek van afmetingen aan de vorige generatie, maar heeft meer naar de hoeken gedreven wielen en een 3,3cm langer passagierscompartiment.

Ruim en comfortabel

Minimaal 650l past er in de koffer van de break. En er is ook plaats in overvloed voor vier inzittenden. Plaats vijf - in het midden achteraan - wordt gehinderd door een hoge middentunnel. Het interieur is op z’n Duits - feilloos afgewerkt, ergonomisch nagenoeg foutloos en elegant doch zonder veel fantasie. Optioneel kan je nu wel voor een digitaal dashboard kiezen - een snufje dat een grote aantrekkingskracht uitoefent.

Snel is niet hetzelfde als sportief

Snel is deze tweeliter biturbodiesel met 240pk en 500Nm zeker. Na 6,3 tellen rij je honderd en hij stoomt door tot 238km/u. En dat voor slechts 5,3l/100km - met vierwielaandrijving en een foutloze 7-traps DSG-automaat voor de aandrijving. Indrukwekkend, maar niet sportief. Daarvoor snijdt de Passat onvoldoende rigoureus in de bochten en zijn de sensaties te gefilterd. Comfort, efficiëntie en voorspelbaarheid zijn meer z’n ding.

Prijzen

En dan zijn er nog de prijzen: de berline is er vanaf € 26.290. Dieselen kan vanaf € 28.270, eveneens als vierdeurs. Voor een break reken je ruwweg € 2.000 extra, wat relatief veel is. En het testexemplaar bovenin het dieselgamma? Die is er pas vanaf € 45.500.

Geef commentaar
comments by Disqus