Hyundai Genesis 3.8 GDI V6 A/T HTRAC Rijgedrag

Bekijk 39 foto's
Door: BV 22-10-2014

De motor is de achilleshiel van Genesis. Zo’n 3,8l V6 is echt geen brok die op maat van de Europeaan is gesneden. Hij profiteert dankzij z’n riante slagvolume echter wel van een gezonde trekkracht van 397Nm en 315pk. De cijfers onthullen dat dat ruim voldoende is: 6,8 seconden voor de honderdsprint en 240km/u topsnelheid. Maar ja - hij is natuurlijk ook fiscaal onvriendelijk. Onder meer door z’n CO2-afgifte van 270g/km (of 11,6l gemiddeld verbruik) of z’n 19 fiscale pk’s. Mirakels bestaan natuurlijk niet - er moet hier op een haar na 2 ton voortbewogen worden. De standaard vierwielaandrijving zorgt natuurlijk wel voor een onberispelijke tractie, maar helpt in die optiek niet echt. De zescilinder produceert een aangenaam klinkende uitlaatklank, maar het had net wat voller kunnen klinken. Een beetje meer basso profondo graag.

Prettig sturend

We hebben de jongste tijd onze vingers lamgetypt omwille van de werkelijk lamentabele prestaties van sommige nieuwe (elektrisch bekrachtigde) stuurinrichtingen. Die willen maar niet centreren, natuurlijk aanvoelen of gevoel doorgeven. En dat doet de vooras van deze Genesis wel. Bovendien beschikt deze grote Koreaan over een nagenoeg ideale gewichtsverhouding en een neutrale inborst die zowel mild onderstuur als mild overstuur mogelijk maakt. Heel wat Duitsers die de afgelopen tijd in deze rubriek passeerden, kunnen er nog wat van leren. De Genesis stuurt precies en reageert alert. De remmen? Die voldoen ruimschoots.

Elektronische ophanging

De achttrapsautomaat doet z’n werk zonder één enkele keer op de voorgrond te komen. Dat hoort zo - anders erger je je er toch maar aan. En hij schakelt foutloos. Comfort lijkt omwille van z’n Amerikaanse oriëntatie de inborst van deze grote vierdeurs te zijn, maar het Europese ontwikkelingsteam rommelde wat met de sturing van de behoorlijk geavanceerde ophanging. Ook op de Nürburgring, wat verklaart waarom we de comfortinstelling nog een tikkeltje te stug vinden. Je ziet - ook op vlak van rijgedrag komen we niet verder dan wat detailkritiek. Op het verbruik na dan.

Geef commentaar
comments by Disqus