Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI Interieur

Bekijk 37 foto's
Door: AUTO55 17-11-2014

Het Flex7-systeem maakte de Zafira groot, letterlijk en figuurlijk. Dankzij een ingenieus uitgedokterde stoelopstelling kan je bliksemsnel en zonder moeite de achterste zetelrij in de koffervloer laten zinken, waardoor de zevenzitter prompt transformeerde in een vijfzitter met een gigantische koffer. Voor de Zafira Tourer ging Opel nog een stukje verder: op de middelste zetelrij werd de bank uit één stuk omgeruild voor drie individuele stoelen, die nu desgewenst helemaal vlak kunnen waardoor het koffervolume van 710 liter naar 1.860 liter groeit. Maar de Duitsers willen vooral de grote sier maken met het feit dat die drie stoelen niet alleen onafhankelijk van elkaar over een lengte van 21cm verstelbaar zijn, maar ook nog eens 5cm naar het midden kunnen verschoven worden met het middelste stoeltje plat. Zo krijg je een zogeheten lounge opstelling, waarbij de zijkanten van dat middelste stoeltje omgedraaid fungeren als armleuning, en de stoelen meer schouderruimte krijgen aan de buitenkant.

De stoelen kantelen ook probleemloos naar voren om de achterste zetelrij toegankelijk te maken. En aangezien de drie passagiersstoelen maar liefst 28cm in de lengte verstelbaar zijn, kan je ofwel heel erg ruime middelste plaatsen creëren, ofwel extra beenruimte voor de achterste zetelrij. Opel is tuk op het woordje Flex: in de Tourer maken ze duidelijk waarom. Alleen moet je daar nu wel voor bijbetalen. Flex7 kost je € 500 extra en Lounge Seating € 250 (standaard op de Cosmo).

We kunnen nog wel even doorbomen over de uitmuntende flexibiliteit van het interieur. Zoals de in totaal 30 opbergvakjes die Opel als paaseieren in het interieur verborg, of de geniale FlexRail die de middenconsole omtovert in een bijzonder handig opbergvak/bekerhouder. Maar dan vertellen we maar de helft van het verhaal. Want net als bij de buitenkant, stond ook binnenin de Insignia model voor de aankleding. Ook hier is dat een goede zaak. Opel maakte het interieur merkbaar stiller, omwikkelde alle panelen in leuk ogend en aangenaam aanvoelende materialen en kopieerde de prima ergonomie vanuit het vlaggenschip van de vloot. De enige minpunten die we kunnen bedenken zijn de lastig bereikbare hendel voor de verstelling van de rugleuning van de bestuurdersstoel, het krasgevoelige startslot en het feit dat je € 149 moet bijbetalen voor de wettelijke kit (verbanddoos, gevarendriehoek...). Foei! Dat in die prijs ook Opel-matten en de voorste nummerplaat begrepen zit, is geen verantwoording.

Topversie

In de topversie is het bijzonder fijn toeven: de rode sfeerverlichting is geslaagd en de lederen zetelbekleding (€ 1.450) incl. verwarmbare voorzetels ogen onberispelijk. Opteer je voor het Seat Comfort pakket (€ 550), dan zit je in zeer goed zittende ergonomische sportzetels vooraan. Navigatie en hifi van de bovenste plank zijn apart verkrijgbaar, maar zijn het voordeligst in pakketcombinaties. Het ligt er maar aan wat je wil: bij Opel moet je tegenwoordig weer keuzes maken.

Extra lof tenslotte voor het panoramisch dak: voor € 1.250 krijg je niet alleen een vast glazen dak achteraan, maar loopt ook de hittewerende voorruit naadloos een eind in het dak door. In ware vliegeniersstijl opent dat gezichtsveld letterlijk de ogen. Te ver onder de verkeerslichten doorgereden? Geen probleem. In het heuvelland de blik op de horizon behouden? Als vaneigens. Instant hoofdpijn als de zon erop zit? Moet je erbij nemen, al schuift de hemelbekleding desgewenst wel in zijn klassieke positie terug als je er genoeg van hebt.

Geef commentaar
comments by Disqus