Peugeot 508 2.0 BlueHDi 136 Inleiding

Bekijk 18 foto's
Door: AUTO55 22-11-2014

De Peugeot 508, de opvolger van zowel de 407 als de 607, is sinds 2011 in productie. Volgens de bonzen is hij daarmee oud genoeg om gevierd worden met een facelift en een aanpassing van het motorenpalet. En de timing is goed, want Volkswagen en Ford zijn klaar om de nieuwe Passat en Mondeo in het wild los te laten. De leeuw heeft maar van zich af te bijten.

Nieuwe motoren

Maakt zijn intrede in de 508: de 165pk sterke 1.6 THP-turbobenzinemotor met start/stop die de 155pk opwekkende 1.6 naar de geschiedenisboeken verwijst. De THP is niet enkel krachtiger, maar ook schoner, met 129 in plaats van 144g/km op de CO2-schaal. En een verse dieselmotor is ook aan de orde. Die telt twee liter longinhoud, krijgt BlueHDi achter de typeaanduiding, presteert 136pk en blaast gemiddeld 105g/km CO2 de lucht in. Dat is de versie die we deze keer aan de tand voelen. In uitrustingsniveau Allure - het derde - kost zo'n exemplaar € 33.580 en voor dat bedrag krijg je aardig wat in de plaats. Gaande van routebegeleiding en automatische airco tot elektrisch inklapbare buitenspiegels. Met nog wat extra opties komt de prijs van onze lener op € 39.780, te wijten aan metaalkleur (€ 600), lederen bekleding en elektrisch bedien- en verwarmbare voorzetels (€ 1.200), automatische full LED-verlichting (€ 1.050), een elektrisch glazen schuifdak (€ 800), automatische airco met vier zones en zonneblinden (€ 500), een achteruitrijcamera en een hindernissen- en dodehoekdetector (€ 650), 18-duims lichtmetalen wielen (€ 450) en tenslotte audio van JBL met akoestische ruiten op rij één (€ 950).

We halen tenslotte ook even de 508 RXH aan. Daarvan blijft de aandrijflijn onveranderd. Als enige hybride laat die stoere break nog steeds een 163pk sterke 2.0 HDi turbodiesel met een 37pk opwekkende elektromotor samenwerken, een combinatie die goed is voor slechts 85g/km CO2. Daarvan volgt het testverslag binnenkort.

Geef commentaar
comments by Disqus