Hyundai i20 1.25 Interieur

Bekijk 8 foto's
Door: BV 15-12-2014

Dat het wakkere jongens zijn, die Koreanen, merk je al meteen als het portier opengaat. De i20 verspilt niet al te veel plaats en is vooral breder dan z’n voorganger. Bovendien is ook de zitting van de zetels langer - iets wat in compacte auto’s wel eens een heikel punt durft zijn. Maar vooral: de materialen zijn uitermate verzorgd. We kunnen nog wel wat detailkritiek verzinnen natuurlijk. Zo was het wel leuk geweest mocht de bovenzijde van de portieren uitgevoerd zijn in zacht aanvoelend materiaal. Nogal wat mensen leggen daar immers hun elleboog te rusten. Maar rond de armleuningen en vlak voor je op het dashboard zijn de vlakken in contrastkleur wel voorzien van een schuimlaagje. En het zwarte plastic dat overal omheen zit, oogt Duits degelijk. Goed in elkaar gestoken en met een matte glans die kwaliteit suggereert. Alleen de verschillende schermen (de i20 maakt gebruik van koele blauwe verlichting) mochten op vlak van kleur nog beter op elkaar afgestemd zijn.

Uitstekende rijhouding

Het zitmeubilair is goed, het plaatsaanbod ook. Behalve achteraan. Daar is het botweg uitstekend. Zeker als je je zou beperken tot 4 inzittenden. Even met de rolmeter werken leert ons alvast dat de beenruimte vooraan vergelijkbaar is met die van de betere spelers in het segment, doch dat die achteraan deze met gemakkelijke 3 centimeter overklast. En een handvol centimeter doet heel wat in dit segment.

Rijkelijke uitrusting

De voorgeschotelde testversie was in het bad met uitrusting gevallen. Zaken als een in hoogte en diepte verstelbaar stuur heb je (gelukkig, want het garandeert een goede rijhouding) altijd. We noteerden echter ook nog een verwarmbaar stuurwiel, zetelverwarming, elektrisch bediende zijruiten en spiegels… allemaal zaken die niet zo lang geleden niet denkbaar waren in deze klasse.

De grootste koffer uit het segment

De jongste tijd passeerden al enkele recente B-segmenters de revue. De nieuwe Opel Corsa bijvoorbeeld, of de Skoda Fabia. De meesten hebben een koffervolume dat ruimschoots voldoet voor de wekelijkse boodschappen, maar moeite heeft met het slikken van echte bagage. Een vliegtuigtrolley bijvoorbeeld. Iets wat probleemloos achter de klep van de i20 past. Logisch, want z’n laadvolume van 326l is zowat het grootste uit z’n segment. De achterbank laat zich in ongelijke delen neerklappen. Helemaal vlak is het eindresultaat echter niet.

Geef commentaar
comments by Disqus