Seat Leon ST FR 2.0 TDI vs Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDI Rijgedrag

Bekijk 54 foto's
Door: AUTO55 31-03-2015

Zowel onze Peugeot 308 SW GT als Seat Leon ST FR wordt op de vooras aangedreven door een 16 kleppen en 4 cilinders tellende 2-liter turbodiesel. Die van de Seat Leon ST FR produceert 150pk (bij 3.500tr/min) en 320Nm trekkracht (vanaf 1.750tr/min), terwijl de BlueHDI uit de Peugeot 308 SW GT met 180pk (3.750tr/min) en 400Nm (2.000tr/min) behoorlijk wat extra vermogen en koppel levert. De 'maar' zit 'm in het gewicht. De Peugeot moet immers een pak meer kilo's meesleuren, 120 om precies te zijn. En met 1.305kg droog aan de haak heeft de Leon met 30pk en 80Nm in de min genoeg punch in de motorbaai om exact dezelfde 0-tot-100-sprinttijd op te tekenen als de 308. Beide heren klaren de klus in 8,6 seconden. Het verschil in topsnelheid dan? Dat is een verwaarloosbare 7km/u, waarbij de Fransman de kroon spant met 218km/u. Dat de Seat in vergelijking snel uit de voeten is, heeft ook met zijn sneller opererende DSG6-automaat met dubbele koppeling te maken. Die is efficiënter dan de EAT6 van Peugeot (voor Efficient Automatic Transmission 6) die meer op traditionele leest is geschoeid (zie inleiding).

Gedragingen

Als GT profiteert de Peugeot 308 SW van een met 1cm verlaagd onderstel met aangepaste vering. Hij gedraagt er zich sportiever door dan de Seat Leon ST FR, maar betaalt het gelag op minder goed onderhouden asfalt. Daarbovenop profiteert de Leon van z'n 10cm kortere wielbasis waardoor hij, in tegenstelling tot de 308 SW, helemaal niet aanvoelt als een break. Dat is met name voelbaar in korte bochten waar de Seat zich duidelijk vinniger gedraagt. En de curves aansnijden, gaat ook vlotter met de Seat. Zijn voortrein is lichter en laat zich iets beter plaatsen. Maar de Peugeot stuurt wel preciezer, consistenter en gewoonweg leuker én hij blijft langer stabiel in de bochten. Bovendien klinkt hij ook beter binnenin (zeker in de sport-stand met de tellers rood opgelicht). Het nageaapte V6-dieselgeluid is voor alle duidelijkheid kunstmatig en ontsnapt gewoon mee uit de luidsprekers, maar het heeft toch wat. In de Seat klinkt de zelfontbrander geheel als zichzelf: saai.

Remmen, dat doet de Seat dan weer beter. Niet verwonderlijk gezien het verschil in totaalgewicht, wat natuurlijk ook een niet te onderschatte invloed heeft op de dorst en de bijhorende CO2-uitstoot. Voor de Seat Leon ST FR 2.0 TDI 150pk worden de gemiddelde waarden geraamd op 4,1l/100km en 107g/km terwijl Peugeot voor de 308 SW GT 2.0 BlueHDI spreekt over 4,7l/100km en 117g/km. Met beide testbolides zaten we redelijk fors boven het normverbruik, maar gelukkig voor Seat ontpopte de 308 zich niet tot de zuinigste van de twee. Wij registreerden na een weekje testrijden 7,3l/100km op de boordcomputer van de Peugeot, en 6,9l/100km op die van de Seat.

Geef commentaar
comments by Disqus