Audi R8 V10+ Inleiding

Bekijk 43 foto's
Door: BV 19-07-2015

Bij Audi waren ze wellicht al decennia aan het dromen van een echte supersportwagen. En omdat bedrijf dynamisme altijd maar hoger op de marketingagenda zette, zou dat goed uitkomen. Zo’n auto zou de inspanningen in de autosport - en niet in het minst de successen op Le Mans - kunnen koppelen aan de meer modale straatmodellen van het merk. Die lijm zou de R8 worden en een overname van Lamborghini gaf de Duitsers het gedroomde excuus. Pasmunt voor de cash die de Italianen werd toegestopt. Met middenmotor en flink wat van de Italianen geleende know-how, maar niettemin met een eigen positionering. Van de eerste generatie die in 2006 werd geïntroduceerd zijn er meer dan 27.000 verkocht. Een erg hoog aantal voor een sportwagen die in beperkte aantallen wordt gebouwd.

Alleen met 10

Automerken die zich de luxe van een benzineslurpende sportwagen willen permitteren, zien zich verplicht tot een spagaatstand. En daarom komt er eind dit jaar alvast een E-Tron op de markt. Een elektrische versie die je aan het stopcontact moet opladen. Dergelijk model met nuluitstoot is onontbeerlijk als je aan de andere kant van het gamma benzine wil verbranden alsof het 1966 is. Dat gebeurt er met een 5,2l V10. Voorlopige de enige motor in afwachting van - wellicht - een V6 met twee turbo’s. Die tiencilinder is er in 2 smaken. Met 540pk vanaf € 164.800 of met 610pk voor € 186.500. Die laatste is net zo krachtig als broertje Lamborghini Huracan en daarmee de krachtigste Audi ooit. Excuus genoeg om die te kiezen voor deze uitgebreide kennismaking.

De Lamborghini die zo vrijgevig is z’n ingewanden op te geven voor donatie, kost overigens € 25.000 meer. ‘Slechts’ € 25.000 meer. Die kloof is overigens niet zo moeilijk dicht te fietsen met opties, maar de stier moet je natuurlijk op dezelfde wijze verwennen. Vierwielaandrijving en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling zijn altijd in de prijs inbegrepen. Van een handbak is geen spoor.

Geef commentaar
comments by Disqus