Volkswagen Touran 1.6 TDI 110 Veiligheid

Bekijk 20 foto's
Door: BV 24-07-2015

Volkswagen wil vijf sterren halen op de EuroNCAP crashtests. Iets wat al lang niet meer zo eenvoudig is als enkele jaren geleden. Toen volstond een selectie airbags en een goede structurele integriteit. Zaken die de Touran alvast kan voorleggen, met standaard gordijnairbags die de achterste zitrij meenemen en een plofkussen voor de knieën vooraan, naast de gebruikelijke frontale en zijdelingse exemplaren. En met een structuur in hoogwaardig staal, waardoor er ook nog eens 62kg wordt uitgespaard. Voor de achterbank zijn optioneel nog zijdelingse airbags te krijgen. En er zijn vier vasthechtingspunten voor kinderzitjes. Maar het zou niet voldoende zijn.

De veiligste monovolume van allemaal?

Wil je tegenwoordig vijf sterren, dan moet je verder gaan. Dan moet je naast het verplichte ABS en stabiliteitscontrole ook zorgen dat je je dode hoek in de gaten houdt. Dat je zelf remt voor onfortuinlijke zwakke weggebruikers, dat de auto zichzelf op de rijstrook houdt… en dat je voetgangers zo zacht mogelijk opvangt. En de Touran doet dat allemaal. Hij heeft zelfs pyrotechnische motorsteunen die de motorkap een beetje omhoog zetten als een voetganger wordt gegrepen. Opvallend, hij doet dat slechts tot 50km/u. Bij hogere snelheden komt de sukkelaar immers al lang niet meer op de motorkap terecht.

De Duitsers hebben hun resultaten al even door de computer laten berekenen en zijn erg zelfzeker. De Touran wordt de eerste monovolume die volgens de nieuwe EuroNCAP-regels de maximumscore binnenhaalt.

Geef commentaar
comments by Disqus