Mini Cooper Cabrio Inleiding

Bekijk 21 foto's
Door: BV 25-03-2016

De jongste generatie Mini-producten is nu weer goed en wel op de markt. Naast de klassieke driedeurs heb je nu ook een vijfdeurs- en zelfs een zesdeursversie (de nieuwe Clubman). Wat er dan nog over blijft? Wel, wat puntjes op de i. De Mini Cabrio bijvoorbeeld. Een auto waarvan er in België elke dag zo’n 2 stuks van aan de man gebracht worden. Hier is generatie vier.

Vier generaties

Vier inderdaad, want Rover bouwde van 1993 tot 1996 al een dakloze variant van de oer-mini (een foto daarvan vind je op onze facebook-pagina). Er werden er slechts 1.081 van gebouwd. De dakloze BMW-Mini realiseerde in z’n eerste generatie heel andere cijfers. Van 2004 tot 2009 werden er 164.000 van aan de man gebracht. De tweede BMW-Mini Cabrio werd tot eind 2015 op 165.700 stuks gebouwd. Meer dan van de eerste generatie, maar het merk had er wel een jaar extra voor nodig. En nu is er de derde Mini Cabrio onder BMW-bewind.

Motoren

De nieuwe Mini Cabrio staat op een vers onderstel en erft de jongste generatie motoren. Dat betekent dat in de One een 102pk sterke 1,2l driecilinder ligt, dat de Cooper die we hier aan de tand voelen wordt aangedreven door een 1,5l driepitter met 136pk en dat we erboven ook nog twee tweeliter viercilinders vinden. Met 192pk voor de Cooper S en met 231pk voor de John Cooper Works-versie. Er zijn ook nog twee diesels. De Cooper D met 1,5l driecilinder en 116pk en een tweeliter Cooper SD met 177pk.

De Prijs

Voor minder dan € 21.680 kan je geen Mini Cabrio krijgen. En een diesel is er pas vanaf € 26.280 terwijl de duurste variant (JWC) in de catalogus staat voor € 35.780. De Cooper Cabrio die hier wordt opgevoerd heeft een vanafprijs van € 24.480 (nog altijd gevoelig minder dan de instapdiesel die daardoor echt alleen te overwegen is als je veel kilometers doet), maar door de aanwezige opties moet je voor een gelijkaardig geconfigureerd exemplaar ook alweer snel € 30.000 rekenen.

Geef commentaar
comments by Disqus