BMW X1 SDrive 18d Steptronic Interieur

Bekijk 33 foto's
Door: VG 02-12-2016

Als we achter het stuur van dit nieuwe model kruipen, valt de ruimtewinst onmiddellijk op, vooral boven ons hoofd. Het voelt veeleer alsof we in een grote familiewagen dan in een krappe 2-Reeks Active Tourer. De zetelzittingen daarentegen zijn vrij kort en niet echt comfortabel. Wat gelukkig geen afbreuk doet aan de goede rijpositie. Ook de ergonomie is uitstekend.

Infotainment

Om te beginnen is er de iDrive draaiknop op de middenconsole waarmee je door alle opdrachten van het infotainmentsysteem kunt bladeren. Dat laatste maakt gebruik van een 8,8”scherm dat helaas van de uitsparing in het dashboard naar de top ervan verhuisd is. En tot slot biedt het display een hoge projectiekwaliteit. De navigatie en het telefoonmenu worden ook erg goed weergegeven waardoor je je ogen zo goed als niet meer van de weg hoeft af te houden.

Aan de andere kant, als je bekijkt welke stap voorwaarts het interieur ten opzichte van de oude versie gemaakt heeft en ook bedenkt dat het dashboard behoorlijk aan onze verwachtingen voldoet, dan is het eens te meer onbegrijpelijk dat de Beieren nauwelijks iets gewijzigd hebben aan het ontwerp van het instrumentarium.

De Duitsers hebben de materialen en afwerking binnenin dus niet verwaarloosd. En toch konden we enige twijfelachtige kunststoffen onderaan en rond de centrale tunnel bespeuren.

Achteraan

Daar is de ruimtewinst niet zo indrukwekkend en net als vooraan zijn de zetels te kort. Maar paradoxaal genoeg is dat minder storend en valt het comfort hier meer op. Dankzij de hoogte van het dak is het op de achterbank aangenamer vertoeven dan in bijvoorbeeld een Mercedes GLA. Op de moduleerbaarheid van de achterbank (40-20-40), de bediening, de uitrusting van de koffer en de laaddrempel valt niets op te merken. Alleen een klein probleempje: door de vaste achterbank, is de laadvloer niet helemaal plat.

Geef commentaar
comments by Disqus