Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 Rijgedrag

Bekijk 26 foto's
Door: BV 26-04-2016

We hebben altijd graag met de eerste Tiguan gereden. In het onderstel zat wat leven, een vleugje dartelheid zonder kwade inborst. Dat is de tweede generatie kwijt. Die verteert sommige oneffenheden zelfs wat minder goed dan we zouden verwachten, maar houdt de neus wel weer wat vlakker in de bochten. Daar zijn duidelijk keuzes gemaakt. De Tiguan haakt behoorlijk gretig naar de binnenkant van de bocht, maar daarvoor wordt ook elektronica ingeschakeld, en niet alleen grip. De Duitsers waken fanatiek over de stabiliteit. Dat wil nogal eens op het dynamisme wegen. Hier was er maar weinig van te merken. Daar heeft de 50kg gewichtsbesparing die de omschakeling naar het MQB-platform met zich meebrengt wellicht wat mee te maken. In casu zit hier identiek dezelfde achteras als bij de VW Passat, die geavanceerder is dan die van de standaard Golf. We hadden je graag verteld of ook de veerweg bij deze SUV groter is, maar hoewel er tot wel 5 Duitse ‘productspecialisten’ voor ons werden opgetrommeld, met een zelden geziene kennis van het kleurenpalet, de elektronische gadgets en de beoogde doelgroep (vroege twintigers, zo blijkt), wist niemand daar een antwoord op te geven.

Je hoeft het pedaal maar een stamp te geven om in 9,3 seconden naar de honderd te gaan en je kan door stomen tot de configureerbare digitale tellerpartij voor je neus 201km/u aangeeft. En dat kost je dan 5,7l/100km. Een cijfer dat je overigens behoorlijk dicht kan benaderen. Dat heeft VW altijd al gehad.

Volkswagen is lang een tikkeltje eigenwijs geweest. Een trend ging daarom wel eens aan de neus van de Duitsers voorbij. Soms was dat spijtig, soms is het goed. Deze Tiguan is wél trendgevoelig, en niet alleen omdat de infotainmentinstallatie de taal van Apple en Google spreek. Maar ook omdat er op de middentunnel een draaiknop zit met verschillende programma’s. Overdreven als je weet dat die eigenlijk alleen een andere instelling van de stabiliteitscontrole oplevert. Los daarvan, is de Tiguan een meer dan gemiddeld capabele SUV. Hindernissen worden met elektronische hocus pocus overwonnen, maar dat doet niets af aan het resultaat. Aan de trekhaak kan trouwens 1,6 ton. Ook het vermelden waard.


Geef commentaar
comments by Disqus