Tesla Model X 100D Inleiding

Bekijk 21 foto's
Door: BV 29-01-2018

De fabrikant van elektrische auto’s Tesla stelde in 2015 z’n tweede model voor. Na het relatief grote succes van de Model S werd een nog groter, prijziger exemplaar in het gamma geïnjecteerd. Meer centimeters in elke richting dan de eerder gepresenteerde sedan, met desgevallend plaats voor zeven inzittenden. Die Model X is sinds de zomer van 2016 ook op onze wegen te spotten.

Het aanbod

Het actuele X-gamma bestaat uit een 75D (417km bereik NEDC, € 92.850), de 100D die hier op de testbank staat (565km NEDC, € 112.500) en de crimineel snelle P100D (542km NEDC, € 158.450).

Opletten met de prijs

Je kan overigens voor bovenstaande bedragen géén Tesla krijgen, want de fabrikant rekent je ook nog eens € 1.025 aan voor de aflevering en wettelijk verplichte documentatie. Een verwerpelijke praktijk (als je een voertuig verkoopt wéét je immers dat het geleverd moet worden) die meer en meer merken proberen toepassen.

De 100D die voor je poseert, heeft een aantal cruciale extra’s. Zo wordt de prijs met € 3.200 gespekt voor de zevenzitsconfiguratie, is een premium-pakket (aircofilters, een beter audiosysteem, automatisch openende voordeur en zetelverwarming voor 5 inzittenden) aanwezig voor € 6.300 en kosten de geavanceerde autopilot en zelfrijfuncties zo maar eventjes € 8.500. Tenslotte noteren we nog de winterbandenset met velgen : € 3.300. En dan nog de lak en de aankleding. Het totaal? € 140.400 (ja, inclusief levering). Daarmee verhoudt die Model X zich niet eens slecht tegen een premium-SUV à la Porsche Cayenne. Als je tenminste rekening houdt met z’n uitzonderlijke prestatiepotentieel. We plaatsen evenwel een asterisk bij die opmerking en komen er meteen op terug wanneer we het over het exterieur hebben.

Geef commentaar
comments by Disqus