BMW i8 Roadster Rijgedrag

Bekijk 65 foto's
Door: BV 03-05-2018

Het is vanzelfsprekend het rijgedrag wat een auto als deze definieert. En het gevoel primeert boven feitelijke prestaties. Daar wringt het een beetje tussen de fabrikant en onze testnotities. In München wil men de i8 immers absoluut aanprijzen als een hybride sportauto. Maar daarvoor is hij toch niet visceraal genoeg. Missen de remmen uithouding en leunt de i8 in snel genomen bochten te veel op z’n elektronica voor het bewaken van het goede tracé. Hij staat per slot van rekening op verrassend smal rubber. Een speelvogel is hij daardoor allerminst. De Duitsers maken zoiets overigens alleen per ongeluk. 1.6 ton is overigens erg puik wanneer rekening houdt met een flinke accuset, maar een echt pluimgewicht is het er ook niet mee.

Hoogtechnologische reisbolide

Veel liever zouden we hebben dat de fabrikant z’n tweezitter zou verkopen als een snelle, hoogtechnologische GT. Dan konden we zeggen dat z’n goede ophangingscomfort daar helemaal mee te rijmen valt. En dat hij ten allen tijde, ook bij erg hoge snelheden, stabiel en zelfzeker overkomt. Zelfs dat de mogelijkheid om tot 53km ver te rijden zonder het minste motorgeluid daar helemaal bij past. De ideale auto voor een weekend aan één of andere côte mondaine, met immer vloeiende schakelovergangen en lineaire prestaties die moeiteloos aanvoelen. Wat een briljante sportieve reiswagen. Als BMW hem nu eens zo in de markt zou zetten.

De prestaties

Natuurlijk rijdt, schakelt en stuurt de i8 in alle normale omstandigheden foutloos. De snelheid wordt afgetopt bij 250km/u en de sprint naar 100 is achter de rug in 4,6 tellen. Overtuigen doet de i8 Roadster veeleer met z’n onmiddellijke gewillige acceleraties en z’n soepele werking in elektrische rijmodus. De overgang tussen beide is geheel onvoelbaar. Tot in de puntjes hebben de Duitsers dat doorontwikkeld. Zoals bij elke stopcontacthybride is het verbruik erg afhankelijk van je persoonlijke rij- en laadpatroon. Een testrit van 150km op wisselen parcours legden we af met 5,8l/100km en daarbij reden we de accu helemaal leeg. Niet om over te klagen wanneer je rekening houdt met het prestatiepotentieel.

Geef commentaar
comments by Disqus