Kia XCeed 1.4 T-GDI 140 Inleiding

Bekijk 39 foto's
Door: BV 18-09-2019

De automarkt kwakkelt dit jaar een beetje. Een gevolg van een hoop nieuwe regeltjes en onzekerheid bij de consument, die eigenlijk niet meer weet van welk hout pijlen maken. Bij Kia laten ze dat niet aan hun hart komen. Dat hoort tot een handvol merken dat ondanks de markttendens wel kan groeien. In Europa is het het enige Aziatische merk dat vooruitgang boekt. Dat heeft veel met het gamma te maken. Dat is recent, divers en Kia houdt ernstig rekening met de Europese consument.

Vierde Ceed-variant

Ook de komende tijd zal Kia het beter doen dan de markt. Daar zal deze XCeed voor zorgen. Die crossover is de vierde telg in de Ceed-familie. Hij komt na de vijfdeurs, de conventionele break en shooting brake Proceed. Een crossover in dit segment dient trouwens al lang niet meer om links en rechts wat kruimels mee te pikken. Deze XCeed wordt straks de best verkopende variant.

Wie zo’n XCeed wil, heeft in eerste instantie keuze uit drie benzinemotoren en twee diesels. In de eerste categorie noteren we een 1.0 T-GDi met 120pk, een 1.4 T-GDi met 140pk en een 1.6 TGDi die meteen 204pk sterk is. De diesel is dan weer 1,6l groot, maar bestaat in twee vermogensversies: 115 of 136pk sterk. Later komen er ook nog een microhybride diesel (met 48V elektrisch systeem) en een plug-in-hybrid die tot 60km emissieloos kan rijden.

Prijs

Aan het model hangt een vanafprijs van 23.990 euro. Precies dezelfde prijs als de instapversie van een Sportage - Kia’s meer conventionele SUV. Die heeft wel steeds een viercilinder onder de kap, maar is minder rijkelijk uitgerust. Een XCeed heeft altijd een manuele airco, LED-verlichting, 16” lichtmetalen velgen, DAB… Voor de fabrikant genoeg om te claimen dat deze nieuweling gewogen 5,5% goedkoper is dan de Sportage. Gelukkig, want hij is ook wat kleiner.

Geef commentaar
comments by Disqus