Volkswagen Golf VIII 1.5 eTSI (MY2020) Inleiding

Bekijk 16 foto's
Door: BV 09-12-2019

Sinds z’n lancering in 1974 wist Volkswagen van de Golf zo maar eventjes meer dan 35 miljoen stuks te bouwen. Voor het eerste miljoen, toen nog een hallucinant aantal, hadden de Duitsers zelfs maar twee jaar nodig. Het destijds door Giugiaro getekende model sloeg in als een bom. En omdat de Golf al die tijd door perfectionisten werd ontwikkeld, bleef hij heer en meester van z’n segment. Er waren trends waar hij zich naar plooide, er waren trends die hij overleefde. Ook vandaag nog. SUV-hype of niet, de Golf was ook dit jaar in Europa nog steeds het populairste model.

Toch staan er - en dat is nieuws - voor het eerst vraagtekens bij de toekomst van het model. We hoeven er geen tekeningetje bij te maken. De bedreiging is de min of meer gedwongen elektrificatie waar Europa voor staat. Volkswagen, dat door het dieselgate-schandaal de omwenteling zelf wellicht versnelde, investeerde daar ook al miljarden in. De VW ID.3 moet de Golf van het nieuwe tijdperk worden. Tenminste, wanneer de consument elektrisch rijden omarmt.

De nieuwe VW Golf: het aanbod

Intussen was de Golf toe aan een generatiewissel. Volkswagen vat die vooral op als een evenwichtsoefening. De structuur verandert niet, de technologie des te meer. Onder de kap zitten nu motoren die vaker voorzien zijn van elektrische ondersteuning. Aan het begin is de motor minstens 1,5l groot, straks komt er dan toch nog een 1-liter grote instapper. De downsize-gekte is in elk geval verleden tijd. Een motor met wat meer reserve levert betere prestaties, zowel in de strengere testcyclus als in realiteit. De benzines worden bij aanvang tussen 110 en 150pk sterk. De diesels zijn nu weer twee liter groot en leveren 115 of 150pk.

Daarnaast komt deze achtste Golf ook nog met twee stekkerhybrides: naar keuze met 204 of 245pk. Die laatste wil de rol van een ‘light’-GTI voor z’n rekening nemen.

Heeft de Volkswagen Golf 8 een prijs?

Prijzen kon invoerder ‘D Ieteren ons nog niet overmaken, maar we gaan tot nader order uit van een matige prijsstijging. Een instapper wordt beloofd voor minder dan 20.000 euro. Momenteel is dat niet eens 16.500 euro, maar die heeft én minder vermogen en minder uitrusting.

Geef commentaar
comments by Disqus