MG ZS EV Rijgedrag

Bekijk 88 foto's
Door: BV 25-02-2020

Hoe rijdt dat nu, zo’n Chinese elektro-SUV? Wel, laat ons eerst even kijken naar wat beloofd wordt. De elektromotor levert 105kW (of 143pk) en een naar verhouding hoge trekkracht van 353Nm. Dat is voldoende voor een acceleratievermogen naar 100km/u van 8,2 seconden en een rijbereik volgens de NEDC-cyclus van 335km (WLTP: 263).

Goed voor 200km

Tot zover wat op papier staat. De praktijk is zoals steeds een beetje anders. Tijdens de testrit tikten we af op een verbruik van zo’n 17kWh - goed voor een rijbereik van 260km. Maar het parcours was met lage snelheden en veel (in Vlaanderen zo goed als onbestaand) reliëf erg gunstig voor de ijverige energierecuperatie van de MG. Kom je bij normaal gebruik aan 20kWh/100km, dan heb je al erg je best gedaan. Mik dus op dik 200km feitelijke actieradius en je bent min of meer realistisch af.

Degelijke prestaties

De MG ZS EV krijgt een andere bodemstructuur dan de conventioneel aangedreven varianten (niet weerhouden in Europa), maar geen specifieke voor- en achtersecties. Daar moesten de ingenieurs dus aan het werk met de ophangingsgeometrie van de verbrandingsmotor, die een gevoelig andere gewichtsverdeling heeft. Het resultaat is behoorlijk - het zwaartepunt zakte immers. Tegelijk werd de vooras erg stug. Wellicht een poging om de aangedreven voorwielen een kans te geven het koppel te verwerken. Bij nat weer iets wat niet zo goed lukt. Gelukkig is de doseerbaarheid van het gaspedaal goed. De simpele torsie-as achteraan is dan weer onvoldoende gedempt, wat op slecht wegdek tot uiting komt en stuiteren of deinen kan veroorzaken. Een toonbeeld van finesse is het dus niet. Vlot is de MG ZS EV wel, maar om ervoor te zorgen dat je niet aan een onfatsoenlijk tempo stroom uit de accu sleurt, kan je er niet harder mee dan 140km/u. Voldoende voor het wettelijke kader, zullen we stellen.

Beperkt laadvermogen

Tot slot nog een woordje over het gewicht. Anderhalve ton. Valt reuze mee voor een elektrische SUV. Het resultaat van een moeilijke evenwichtsoefening, want een grotere accu zorgt voor meer gewicht en dat zorgt dan weer voor extra verbruik. Belangrijker is dat je dan in dit geval ook tegen de limieten van het platform zou aanschurken. Dat zie je aan de maximale belasting: amper 400kg. Steek vijf volwassenen aan boord en je zet je bagage al beter op de rijschool. Anderzijds - een echte reiswagen is dit toch niet.

Geef commentaar
comments by Disqus